صفحة: 477

1 פתגמים ( שילוב תורת הצורות , תורת ההגה , תהליכי הגה וצורות , גזרות , תחביר , שחבור , סמנטיקה . ( לפניכם פתגמי חז " ל שנאספו ב '' ספר האגדה , " ביאליק-רבניצקי . א . הסבירו את הרעיון ( התוכן ) של כל פתגם במילים שלכם . כ . ענו על השאלות ובצעו את המטלות בכל פתגם . . 1 אל תךין את חברך עד שתגיע למקומו . - נתחו את סוג המשפט . אם יש פסוקית סמנו את תחומה וציינו את תפקידה . - תגיע - מהו השורש של הפועל ? אילו שתי תופעות מתבטאות בהגיים ? . 2 אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו . - נסחו את הפתגם בצורה חיובית . - תקזתכל - מהו שורש המילה ? איזו תופעה מתבטאת בה ? - קבעו את סוג המשפט . סמנו את תחום האיכרים ו / או הפסוקיות . . 3 אמר מעט ועשה הרבה . - נתחו את המשפט . אם יש בו פסוקיות / איברים , סמנו את תחומם וציינו את תפקידם . - שחברו את המשפט , כך שיהיה בו קשר של ניגוד ( שנו את מילת הקישור - . ( אמ ' ר »/ גשה - מה משותף לפעלים אלה בנטייה , בתבנית , וכתופעה שהתרחשה בעיצורים א / ע ? . 4 אם אין קמח אין תורה , אם אין תורה אין קמח . - נתחו את סוג המשפט . אם יש בו פסוקיות , סמנו את תחומן וציינו את תפקידן . - שחכרו את הפתגם , כך שיהיו בו פסוקיות זמן . - קמח - איזו תופעה מתבטאת בהגיים במילה זאת ? - קמח ותורה הם סמלים במשפט זה . מה הם מסמלים ? . 5 בור ששתית ממני - אל תזיק בו אבן . - זהו משפט ייחוד . מהו חלק הייחוד ? הפכו את המשפט למשפט ללא ייחוד . 'rcrrt ! - בו - לאיזה חלק דיבור שייכות שתי המילים ? אל איזה שם עצם במשפט הן מכוונות ? . 6 אם אין אני לי מי לי ! וכשאני לעצמי מה אני ! - נתחו את סוג המשפט . אם יש בו פסוקיות , סמנו את תחומן וציינו את תפקידן . - באילו מילים יש ביטוי של גוף ראשון-יחיד ? - הסבירו את ניקוד מש " ה וכל"ב במילה : וכשאני . . 7 לא מקומו של אדם מכבדו , אלא אדם מכבד את מקומו . - מקומו - נתחו את התפקיד התחבירי של המילה בשני איברי המשפט . מה ההבדל ; - אדם - נתחו את התפקיד התחבירי של המילה בשני איברי המשפט . מה ההבדל ? - מכבדו - מה פירוש המילה ? - איזו תופעה מתבטאת בהגיים של המילה מכבדו לעומת מכבד . . 8 מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת . - נתחו את המשפט . אם יש בו פסוקית , סמנו את תחומה וציינו את תפקידה . - שחברו את המשפט למשפט מורכב המכיל פסוקית תנאי , ולמשפט מורכב המכיל פסוקית סיבה . - שבת / בשבת - נתחו את התפקיד התחבירי של המילים האלה . מה ההבדל ? - יאכל - מהי התופעה המתבטאת בהגיי המילה ? . 9 מרבה נכסים - מרבה דאגה . - שחברו את הפתגם , כך שתהיה בו פסוקית נושא . - שחברו את הפתגם , כך שתהיה בו פסוקית סיבה . - לנכס - זהו פועל חדש ( הוא נוהג לנכס לעצמו הצלחות , כלומר - להפוך משהו לשלו , לאמץ . ( איך נוצר פועל זה ? שימו לב להעדר הדגש החזק . האם תוכלו להסביר זאת ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار