صفحة: 335

א 5 . המשפט ומאפייניו למשפט שלושה מאפיינים חשובים : מבנה , משמעות וזמן . למשפט יש מבנה ויש לו משמעות , ושניהם קשורים זה בזה - שניהם יוצרים יחד את היחסים התחביריים . המשפט בנוי מיחידות לשוניות , המצטרפות זו לזו באופן מדורג , עד שהן יוצרות את החלקים הבסיסיים של המשפט . ההצטרפות , ההתקשרות המדורגת הזאת של החלקים היא שהופכת מילים למשפט : המילים יוצרות צירופים , והצירופים בונים משפטים . יחסי המשמעות הבסיסיים במשפט הם יחסים בין מידע נתון , ידוע , לבין מידע חדש , שמוסיפים על הידוע . הידוע והמתחדש - יוצרים שני קטבים , שני חלקים בסיסיים של משפט . למשל , בשיח הבא בכל אחד משלושת המשפטים מזג האוויר הוא החלק הידוע למשתתפים בשיח , ואילו השאר הוא החידוש במשפט : מזג אוויר יפה היום . ומה יהיה מזג-האוויר מחר ? מזג האוויר ישתנה מחר ! בלשון הכתובה קל להבחין בגבולותיו של משפט , כי נהוג לסמנו בסימני פיסוק . הסימן המובהק ביותר העומד בסוף משפט הוא הנקודה , ( . ) אבל גם סימן השאלה ( ל ) , סימן הקריאה (!) ונקודה ופסיק (;) מסמנים סוף משפט . גם פסיקים מסמנים גבולות בין משפטים . בלשון הדבורה מבחינים לעתים בגבולות המשפט , בעיקר בעזרת ההנגנה . אולם בשתיהן - בלשון הדבורה ובלשון הכתובה - אנו חשים מהו משפט ומה איננו משפט , כיוון שאנו יודעים את החוקיות של מבנה המשפט . בלי ידע זה לא היינו מסוגלים לדבר ולכתוב או להבין דיבור ולקרוא . התכונה החשובה ביותר של המשפט היא תכונת הזמן . במשפט יש יסוד של זמן , וניתן גם לשנותו , למשל - לעתיד או לעבר . לפעמים השינוי הוא שעוזר לנו להבחין בקיומו של יסוד הזמן . תכונה זאת מסייעת להבחין בין מבע שהוא משפט לבין מבע שאינו משפט . למשל , במבע : ההתבטאות של המורה על חוקי המשחק . - אין יסוד של זמן , ולכן לא ניתן לשנות את הזמן שלו ( למשל , לעבר או לעתיד , ( ולכן אין זה משפט . כיוון שכל המילים מתקשרות לגרעין אחד ( ההתבטאות ) שהוא שם-עצם , זהו צירוף שמני . לעומת זאת , המבע : ההתבטאות של המורה על חוקי המשחק הרגיזה אותי , הוא משפט , וניתן לשנות את זמנו : ההתבטאות של המורה על חוקי המשחק תרגיז / מרגיזה אותי . א 0 ניתן לחפון את המבע לזמנים עבר או עתיד - הרי זהו משפט . בדקו זאת לגבי המבעים הבאים - איזה מהם הוא משפט ? ( סימני הפיסוק לא סומנו ( . בחנות זאת מוחלפים ספרים ישנים בחדשים הסתרקתי תסרוקת מודרנית עם הרבה צבעים אנו הולכים ברגל לים במקום ברגל בהליכה מהירה א 6 . פעילות הכנה לא תמיד המשפטים הם קצרים כל-כך כמו בדוגמות לעיל . הנה מבע קצר , המתאר התרחשות במשרד : המזכירה הנמרצת תדבר בלחש , והמנהלת תשאל בקול מתוח : האם יהיה רוב להצעתך ? א . שנו את זמנו של המבע כולו לעבר , כאילו הוא מתאר התרחשות שכבר קרתה . ב . הדגישו את המילים שהשתנו . ג . כמה מילים השתנו אחרי שינוי זמנו של המבע ? ד . חלקו את כל המבע לשני חלקים , סמנו את הגבול ביניהם - איפה הוא יעבור ? ה . האם תוכלו לפרק אחד משני החלקים שוב לשניים ? ודאי קיבלתם חלוקה כזאת : המזכירה הנמרצת דיברה בלחש , // והמנהלת שאלה בקול רועד : / יהיה רוב להצעתך ? בכל חלק - יש רק מילה אחת שזמנה שונה . מבנה מדורג של טקסס עיוני , ראו עמי . 34-14 תקציר כללי הפיסוק , ראו עמי . 484

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار