صفحة: 320

בקבוצה קטנה של שורשים הי' נעלמת כליל ( כלומר - אינה כתובה אפילו כאות נחה ) בבניין קל ( עתיד / ציווי / מקור ) ובכמה שמות : תלד , שבו , לרדת , לשבת , ד ^ ה . בשאר הצורות בגזרה זאת - י' או ו' כתובות , בדרך כלל , כאות נחה ( מסמנות חיריק מלא , צירה מלא , חולם מלא ושורוק ) לפני שתי אותיות השורש הנותרות תישני , תינוק , מיניקה , נותךתי , הורידו , מופע , מושבה , תוכחה , הוךדו . נחי ל"י - בגזרה זו י' היא ההגה האחרון של השורש . בפועל היא הופכת לאות נחה תמיד , אך בשם - לא תמיד . אף כי מדובר בי' מקורית , האות הנחה היא לפעמים י' ( חיריק מלא -םי או צירה מלא -םי , ( לפעמים ה' - ) םה , -םה ) ולפעמים ו' ( חולם מלא -םו , שורוק -םי ) השקיתי , משתה , מ ^ שה , תפנית , גלות , זכות . בגזרת ל"י יש דמיון רב בין פעלים בכל הבניינים : בגופים ובזמנים מקבילים מופיעות הברות דומות בסופי המילים : פנה , גלה , התבדה ; תפנה , תגלה , תתבדה ; פנינו , גלינו ? נבנינו , הפנינו , התגלינו . בחלק מן הצורות נוספת ת' שאינה שייכת לשורש.- פנתה , לבנות . יש אנלוגיות בין גזרת ל"י לבין ל"א - חלקן היסטוריות ותקינות , וחלקן נחשבות לטעויות . נחי עי"ו - י' או ו' מקוריות הן ההגה האמצעי של השורש ( י' בשורשים בודדים , ו' - ברבים יותר . ( כשהן אינן הגויות , הן מסומנות לעתים כאות נחה ( במקרים מעטים - י , ' ולרוב ו : ( ' ישירו , בינה , יקום , נבוך , מלון , מנוחה , תשובה . אולם לפעמים אין אפילו אות נחה במקום י' או ו' של השורש , ( למשל , בבניין קל בעבר ובהווה , בהפעיל , במשקל הקטלה ועוד : ( קמתי , רצנו , הזזתי , הרמנו , הבנה , גר , צם . " הצטלבות גזרות" - בתבניות מסוימות מתקבלות צורות זהות , אף כי השורשים שייכים לגזרות שונות . הזכרנו שלוש "הצטלבויות" כאלה : בהופעל - הצורה הוםם ( וצורות דומות בשאר הזמנים , בכל הנטייה ) משותפת לשורשים מן הגזרות : פי"ו ( הורד , מובלים , ( כפולים ( מוגן , יוסב ) ועי"ו ( הורם , מושר . ( בבניינים הכבדים יש צורות שיש בהן חולם מלא ושני עיצורי שורש זהים , והן משותפות לשורשים בגזרות הכפולים ( מפורר , מצודד , מתפורר ) r ) . ( לכונן , התרומם , מתגורר . ( שמות דו-עיצוריים ( ובהם גם צורות בינוני , ( שיש בהם התנועה a נשמעים דומים , בין ששורשיהם באים מגזרת הכפולים ( מס , דל , סל , גן ) ובין שהם מגזרת עי"ו ( רץ , שר , לש . ( כדי לזהות את השורש בכל מקרי "ההצטלבות" האלה , רצוי להיעזר בצורות נטייה שונות של אותה המילה , במילים אחרות הנראות כגזורות מאותו השורש , ובדמיון במשמעותן של מילים שונות מאותה משפחה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار