صفحة: 210

. 13 בשיח הסיפור יש הרבה מאוד פעלים , ורבים מהם פעילים . קראו את הקטע הסיפורי הבא , סמנו בו את הפעלים , וציינו אילו מהם פעילים או סבילים . כמה פעילים מצאתם וכמה סבילים ? הסיגריה חזרה והגיעה אליי . לרגע היססתי . לא יודע מה קרה לי . למשך שנייה נתקפתי פחד . המראה הזה של כינרת הבהיל אותי כהוגן . אף פעם לא ראיתי מישהי במצב כזה . האם היא הולכת למות ? האם לקחה מנת יתר ? האם היא מכורה ? האם הסמים חיסלו אותה ? כל מה שקראתי בעתונים , כל מה ששמעתי הכול צף והתערבב במוחי . ? מתוך : היחידה "טקסט ע > ת , " > עמי . 20 . 14 בטקסט עיוני יש נטייה גדולה יותר לפעלים סבילים . סמנו את הפעלים בקטע , וציינו אילו מהם פעילים או סבילים . כמה מצאתם כאן מכל סוג ? האם היחס שונה מאשר בטקסט הסיפורי שלעיל ? נסו להסביר ממה ההבדל נובע . קילילי - כפר מסורתי באפריקה בתי הכפר קטנים ודלים . הם נבנים בידי דייריהם , בשיטות מסורתיות ומחומרים מקומיים , וממרחק הם נראים כחלק מן הנוף הטבעי . פה ושם נכנסים כיום לשימוש גם חומרי בנייה מודרניים . בתוך הבתים מצויים רק מעט רהיטים הכרחיים , ללא כל פריטי נוי . חלק ניכר מחיי האנשים מתנהל מחוץ לבית , במרחב שבין הבתים : תושבי הכפר מבשלים בחוץ , מתרחצים בחוץ וכדומה . ? מתוח קי זטםמ er ע , " <»> עמי . « . 15 חזרו אל הקטע מסיפור "העוגה" ( עמי , ( 209 ובדקו בו את כל הפעלים ( גם הפעלים שאינם מודגשים . ( מיינו אותם לפי המשמעויות : סביל , פעיל ( הפרידו בין רגיל / גרימה , ( ואת הנותרים מיינו למשמעויות : חזרה , שינוי והתהוות והדדיות . . 16 ניסוי מדעי - כאמור , אחד המאפיינים של כתיבה עיונית , בעיקר טקסט מידע , הוא ריבוי יחסי של צורות סביל . לפניכם תיאור של ניסוי , שנכתב על-ידי תלמיד . מצאו בו פעלים פעילים והפכו אותם לסבילים . אס יש צורך בכך - הכניסו במשפט שינויים נוספים . דוגמה : הנושא שלמדנו בכיתה - ... הנושא שנלמד בכיתה ... . 17 הילקוט התאבד לי - קראו בסעיף " בניין ומשמעות" ( עמ' ( 198 את ' חידושי' הילדים . א . נתחו בכל פועל 'מחודש' את השורש ואת הבניין . ב . איזו משמעות של הבניין רצו הילדים להעניק לכל פועל ? ג . כתבו לכל פועל את הצורה המקובלת בעברית . תיאור הניסוי הנושא שלמדנו בכיתה הוא לחץ האוויר ( ושל גז באופן כללי . ( הדגמנו את הנושא על ידי הניסוי הבא . העמדנו שולחן אחד על גבי שולחן אחר ( כשהשולחן העליון הפוך . ( המורה שאלה את הכיתה אם אוויר יכול להרים שולחן . אחר-כך המורה חילקה לתלמידים שקיות פלסטיק , והשארנו את הפתח כלפי חוץ . בחרנו תלמיד אחד כדי שיישב על גבי השולחן ההפוך . הזמנו 15 תלמידים לגשת אל השקיות . התלמידים ניפחו את השקיות . לאט לאט השקיות הרימו את השולחן ההפוך עם התלמיד שישב עליו . הניסוי הדגים את הכוח של לחץ האוויר . האוויר שהיה בשקיות הפעיל כוח על השולחן ולכן השולחן התרומם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار