صفحة: 135

ב 2 . מבנה ולשון בשיו ודאי עמדתם על כמה מן ההבדלים בין שיר לבין טקסט עיוני . אחד ההבדלים בין השיר לבין טקסטים בסוגות אחרות הוא התפקיד שממלאת הלשון . בסוגות השונות - מאמר , טקסט מידע , שיחה , מכתב , הוראות - הלשון מנסה לייצג באופן מדויק את המציאות . בדרך כלל , בטקסטים אלה המילים נושאות את המשמעות המילונית שלהן . לעומת זאת , בשיר , תפקידה של הלשון הוא ייחודי : היא משמשת למסירת המשמעות המילונית , ובאותה עת היא משמשת למשחק גלשון - במילים , בצלילים , במקצב ובדימויים . השיר מקנה חשיבות מיוחדת למרכיבים הלשוניים עצמם , והוא משתמש בהם , נוסף על משמעותם המילונית וההקשרית , כאמצעי הבעה . למשל , השוו את המשפט תפוח נפל מן העץ בגלל הרוח והתרסק לשיר הילדים הידוע : המשפט , כמו השיר , מנסה לייצג אירוע , אבל בשיר נוסף לכך השימוש המיוחד בלשון : הצליל החוזר ( םיח ) אמור לחקות את צליל הרוח הנושבת , וגם לשמש כצליל רך ומנוגד לצליל החד והשורק שבחרוז : cec-ec ( העץ - התפוצץ ;( יש חזרה משולשת על המילה נפל וחזרה מרובעת על המילה תח ; השורות קצרות ומקבילות ; החרוזים מקבילים בשורות א-א-ב-ב ; המקצב מקביל . כך גם בשיר "אחדים אוהבים שירה . '' המילה אוהבים מוצגת בשיר בהקשרים שונים , וכך נוצר משחק במשמעויות השונות שלה . גם החזרה על המילה עצמה יוצרת משחק צלילי . כלומר , השיר מקנה לכל יחידה לשונית תפקיד כפול ומכופל : פעם מתייחסים למשמעות המילה ולהקשר שלה , ופעם מתייחסים לצלילים שלה , למקצב , לצורתה הדקדוקית או למקומה בתוך השורה או הבית . למשל , בשיר זה שימו לב למילות הכותרת , ולמקומן המיוחד בתוך השיר . בשל תפקידה הייחודי של הלשון בשיר , קשה להפריד בין המבנים השיריים ( כלומר מאפייני השיר ) לבין המבנים הלשוניים שבו . לכן , בפרק זה נתבונן בשני צדי המטבע . הפרקים הבאים יעסקו בחלק מן המאפיינים של השיר , ויבדקו את הקשר בינם לבין התופעות הלשוניות המקבילות להם : הקשר בין צליליות וחריזה לבין הגיים , הברות , הטעמה וצורנים ; הקשר בין מקצב ושורה לבין הטעמה , משפט וצירוף תחבירי ; הקשר בין ציוריות לבין דימוי , מטאפורה ושדות סמנטיים . ההתבוננות במאפייני השיר והניתוח הלשוני שלהם יכולים להועיל לניסיון להסביר את התחושות שחשים בעת קריאת שיר , אך לא תמיד יודעים להסביר איך תחושות אלה נוצרות . ב 3 . חשיבות הצליל נניח שהתבקשתם לכתוב קטע מידע על דבש . לפניכם שלוש מילים : דבורה , כוורת , גברת . עליכם לבחור בשתי מילים שישמשו אתכם בכתיבה . סביר שתבחרו בדבורה ובכוורת , כי שתיהן קשורות במשמעותן לנושא הדבש , והמילה גברת אינה קשורה לעניין . אך אילו התבקשתם לכתוב שיר על דבש , סביר שהמילה גברת הייתה חשובה לא פחות מן המילה דבורה , מפני שהיא קרובה למילה כוורת בצליל שלה . בשיר , צליל המילה והמבנה שלה אינם פחות חשובים מהתוכן . כאשר מדברים או קוראים טקסטים , מתייחסים לתוכן של הדברים ולא לצליליהם . אבל בשיר - הכותב וגם הקורא מתייחסים גם לצלילי המילים . בשיחה , במאמר , במודעה , במכתב - בכל אלה ובטקסטים רבים אחרים החשוב הוא המידע , הרעיון המובע . כלומר , התוכן הוא מרכזי . בשיר , לעומת זאת , גם הצליל חשוב . אנו מטים אוזן ( בצורה מודעת או לא מודעת ) לצלילים . לפעמים אנחנו אף נהנים מהשיר עוד לפני שתוכנו הובן , בהאזנה לשיר עברי שתוכנו עמום , או בשמיעת שיר בשפה לא מוכרת . כיצד ? אנו נהנים מהצלילים , מהחריזה , מהמקצב , מהמוסיקה . בקריאת טקסטים אחרים איננו מתייחסים לצד הצלילי.- איננו מחפשים חרוזים במאמר עיוני או בקטע מידע , במכתב או בהוראות , וגם אם הם יימצאו בטקסטים אלה לא נבחין בהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار