صفحة: 124

במכתב האישי , הספונטני , מקפידים פחות על תקינות הלשון . במכתב כזה אפשר לעתים לגלות תופעה מעניינת , שניתן לכנותה "פיסוק רגשני : " מצד אחד , אין הקפדה יתרה על כל פסיק , נקודה או גרש . מצד שני , יש ריבוי של סימנים המביעים רגשות שמחה , התפעלות או התלהבות . סימני קריאה רבים (!) מביעים השתוממות או התפעלות , בעיות והיסוסים באים לידי ביטוי בסימני שאלה ( ל ) , ותמיהה מבוטאת בעזרת שני הסימנים גם יחד ( ל . (! קיטוע , מחשבה או רגש שלא הובעו במילים , מובעים בעזרת שלוש נקודות . ( ... ) השימוש הרב בסימני הפיסוק האלה מחליף צורות הבעה בלתי מילוליות , הנלוות לשיחה דבורה . בשיחה , התקשורת נעשית גם באמצעות נימת הקול ועוצמתו , וכן בשפת הגוף : הבעות פנים , תנועות ידיים וכדומה . ג 5 . סיכום : מבנים לשוניים במכתב משתמשים בביטויים רבים לסימון המוען והנמען , בעיקר בצוךנים של גוף ראשון ( אני , אנחנו , ביקשתי , התרמיל שלי ) ושל גוף שני ( את , אתם , מסרת , שאלתך . ( אחד ההבדלים בין המכתב האישי למכתב הרשמי הוא המשלב הלשוני . המכתב האישי מאופיין בדרך כלל במשלב נמוך יחסית , והמכתב הרשמי מאופיין במשלב גבוה יותר . הדבר מתבטא במבנים לשוניים שונים . למשל , במכתב האישי נפוץ בדרך כלל שימוש בכינויים פרודים , ואילו במכתב הרשמי נפוץ יותר השימוש בכינויים חבורים . ההבדל במשלב מתבטא גם בפיסוק : במכתב אישי הפיסוק אינו מוקפד , והוא מבטא רגשות . לעומת זאת , במכתב הרשמי הפיסוק צריך להיות תקני ומוקפד . ג 6 . תעודת זהות : המכתב ה 0 וגה : מכתב . הסוגים : מכתב אישי , מכתב רשמי . המטרה : העברת מסר לנמען , תקשורת . התוכן : בקשה , תלונה , דעה , חוויה . המ / ע / והנמען : מפורשים ומיוצגים בכל החלקים . הערוצים . מכתב כתוב / מודפס , דואר אלקטרוני . מבנה הטקסט : מספר חלקים קבועים ( פנייה , חתימה ) ונבדלים מהתוכן . המבנים הלשוניים : ביטויים לשוניים למוען ולנמען , כינויי גוף פרודים וחבורים הבדלי משלב בין מכתב רשמי לאישי . ? בשיחה באינסרנט ( chat ) קשה לדעת אם בן השיחה כועס , אדיש או צוחק . אך גם לכך יש פתרון . הסמלים כמו סימני הפיסוק במכתב עשויים להחליף צורות הבעה בשיחה רגילה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار