صفحة: 83

א 6 . ידע קודם הכותב של טקסט ההפעלה אמור להביא בחשבון את קהל היעד המשוער , את ידיעותיו של הנמען על הנושא הנדון ואת ידע העולם שלו , את יכולותיו ואת מידת התמצאותו בתוכן של הטקסט . כדי שהטקסט יהיה מובן ויעיל , עליו להתאים אותו לידע ולכישורים אלה . לדוגמה , הוראות לצביעת שער המיועדות לספר מקצועי , שונות כמובן מהוראות המיועדות לשימוש ביתי . דוגמה אחרת : מי שכותב ספר בישול לילדים , צריך לדעת מהו הידע שיש לילדים על בישול , על טיגון ועל אפייה , על כלי בישול ועל הסכנות במטבח . נוסף על כך צריך הכותב של טקסט ההפעלה להכיר היטב את נושא הטקסט . הוא אמור לבנות בדמיונו של הקורא את תמונת החפץ שבו הוא עתיד להשתמש ( לדוגמה , מכשיר חשמלי לחלקיו השונים , ( והוא עצמו צריך לדמיין את תמונת הסביבה שבה הפעולה צריכה להיעשות כמו גם את התוצר שצריך להתקבל , באופן מדויק ככל האפשר . בהוראות התקנה של תוכנת מחשב , למשל , הכותב צריך לדעת היכן נמצא כל חלק במחשב , איפה מניחים את התקליטון ( או התקליטור , ( היכן נמצא כל כונן , איך נראה הצג וכדומה . עליו להעלות את כל הפרטים בדמיונו , כדי לדייק בהוראות . נסו להיזכר איך אתם מעלים בדמיונכם את תמונת הרחובות המוכרים לכם , כשאתם נותנים למישהו הנחיות כדי להגיע לביתכם , או איך אתם מדמיינים מאכל אהוב כשאתם נותנים הוראות כיצד להכינו . לסיכום , הידע על הנמען המשוער והידע על הנושא של טקסט ההפעלה נחוצים לכותב כדי להפיק טקסט בהיר , מובן ויעיל . כאשר המוען אינו יודע בוודאות איזה ידע עולם יש לנמען , הוא יכול להוסיף הסבר או מידע , לצד ההוראה . כך , למשל , כתוב על גבי אריזת דבש : ההתגבשות היא תהליך טבעי בדבש . זמן ההתגבשות מותנה במיני הפרחים שמהם נאסף הצוף . אם ברצונך להחזיר את הדבש למצבו הנוזלי , עליך לטבול את הצנצנת בקערת מים חמים , לא רותחים . טקסט ההפעלה מסתכם כאן במילים עליך לטבול אל את הצנצנת בקערת מים חמים , לא רותחים . ההוראה הזאת נוסף הסבר קצר על התגבשות הדבש , למקרה שבו הצרכן אינו יודע שההתגבשות היא תהליך טבעי . כאשר כישוריו וידע העולם של הנמען אינם תואמים את ציפיותיו של המוען , הנמען אולי יבין את הכתוב , אך הוא יתקשה בביצועה של הפעולה המצופה . והרי מטרתו של טקסט ההפעלה היא להביא את הקורא הנמען לעשיית פעולה . מה קורה כאשר כותב ההוראות אינו צופה נכונה את ידע העולם של הנמען ? הנה סיפור "מן החיים . " א 7 . איך מתכנתים את הווידאו ??? הרהורים של נמענת מתוסכלת כבר מזמן רציתי ללמוד אחת ולתמיד איך מתכנתים את מכשיר הווידאו . אני יודעת שזה לא מסובך , אבל כנראה היה לי יותר קל לבקש מבני ביתי האדיבים שיקליטו עבורי , מאשר ללמוד בעצמי . אלא שגם לאדיבות יש גבול , והתבקשתי אחר כבוד להואיל בטובי להשתלט סוף סוף על המכשיר בעצמי . לצורך העניין , ביקשתי מאיתמר שיכתיב לי הוראות הפעלה . איתמר העדיף כמובן לגשת למכשיר ולהראות לי " ) צ'יק צק ( " בעצמו , אבל אני התעקשתי - בכתב . הנה הוראות ההפעלה שניתנו לי , כלשונן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار