صفحة: 70

נראה את הכול קמים ומשלמים , ונצפה בעונג ברגע השיא שבו הבחורה משיבה לצעירים כגמולם . אבל איך נדע בסרט שבני הנוער אינם יודעים את נפשם מרוב בושהי אולי הבמאי יורה לבצע צילום תקריב " ) קלת אפ ( " על פרצופם , ועל ידי כך נבין מה הם מרגישים ! בסרט המבוסס על הסיפור "העוגה" נראה את פתיחת החנות ואת הממתקים שבה , ונתבונן בעוגה המפורסמת המרמזת לסוף הסיפור ( בדומה לאקדח בתחילת מחזה המרמז על הרצח שיבוצע בסופו , ( נראה את הילדים הנכנסים לחנות ואת קבלת הכסף , את הודעת החברים "הוא קונה את העוגה " ! ואת ההליכה לחנות בעוד כל רחוב גאולה מצטרף אל הילד , נצפה באכילת העוגה , ובבכי אחר נקודת השיא . כלומר נראה את האירועים וההתרחשויות , אבל לא נדע בהכרח מה חשו הילדים , וכיצד חשקו בעוגה . האם נדע מהם המצבים הפנימיים הנפשיים , הרגשיים והמחשבתיים של הדמויות ? למשל , האם לא נוכל לדעת שהעוגה נוראה , אם הילד יצחק לא הסגיר בהבעת פניו את טעמה המזעזע ואת המתרחש בנשמתו ? איך מראים זאת ? אולי נשמע בסרט תוספות לסיפור המקורי , כמו למשל שהילדים מתלחשים ביניהם ומציינים שהם חושקים בעוגה ? לתסריטאים ולבמאים יש דרכים משלהם כדי לגרום לצופה להבין גם את מה שלא מתרחש מול עיניו . לדוגמה : תצלומי תקריב על החפצים החשובים המניעים את העלילה ( העוגה , למשל , ( עיניים נוגות , מעבר מהיר בין הבעות פנים - כל אלה יוצרים התרשמות ממצבם הפנימי של הגיבורים . בסיפור כתוב או דבור , לעומת סרט או הצגה , אין בעיה כזאת . הסיפור מכיל אירועים המהווים את מרכיבי העלילה , ומניעים את השתלשלות המאורעות . נוסף על כך מכיל הסיפור גם רכיבי הערכה , המהווים פרשנות על העלילה . הפרשנות באה לידי ביטוי בתיאורי המצבים הנפשיים של הדמויות , ובפירוט החלטותיהם , רגשותיהם , דעותיהם , תכניותיהם והמניעים למעשיהם . בסיפור "פרה בבית קפה" רכיבי ההערכה מתארים את מחשבותיהם ורגשותיהם של הגיבורים לאחר שגילו שהבחורה מבינה ומדברת עברית . גם סיפור "העוגה" שופע רכיבי הערכה . לדוגמה : בעיני אבא היו כל הממתקים מוקצים לא רק מחמת מיאוס , אלא גם מכיוון שקנייתם הייתה כרוכה בהוצאת כסף , הייתי בטוח שאני אמות . לעומתם , יש כאן גם רכיבי עלילה מובהקים , כמו למשל . פתחתי את פי ונגסתי מן העוגה . כמה ילדים שהיו לידי הסתכלו ישר לתוך פי ולעסו יחד עמי בפה ריק . בקטע הבא מתוך "העוגה" ( עמ' ( 62 הרכיבים המודגשים הם רכיבי העלילה . מרבית הרכיבים האחרים הם רכיבי הערכה . אני החזקתי במטבע ניד קמוצה , שהתחילה להזיע . ידעתי בדיוק מה אעשה בכסף , והוא דם גדול ונורא מכל הדברים שעשיתי עד היום ההוא . התחלתי פתאום לחוש בהולם הלב בתוך החזה והרוק שבפי יבש . אני , אמרתי , קונה את העוגה אצל "הכול מתוק . " בבית הושלך הס . אבא החוויר וקפץ את שפתיו והיה כלא מאמין . בוודאי היה מונע ממני לבצע את זממי , לולא אמרה דודה רוחליה שהכסף כספי והרשות נתונה . גיורא היה הראשון שקלט את גודל האירוע . הוא קפץ ממקומו , פרץ בריצה אל עבר חדר המדרגות ושעט הרחובה תוך שהוא צורח לכל העברים : " הוא קונה את העוגה ! הוא קונה את העוגה " ! בחדר המדרגות נפתחו דלתות . עקרות בית נדהמות בהו אל עבר דירתנו , שהיא הגדולה והגבוהה מכל הדירות , לראות מי יקנה את העוגה . כמה מהן העירו את בעליהן , שנמו את שנת היום אחרי עבודה במשמרת הלילה בחברת החשמל או בפניציה , למען יהיו אף הם עדים למה שעמד להתרחש . ילדים יצאו מכל הדירות והבתים ורצו אל הרחוב אחרי גיורא . בין שכנות מתלחשות ופועלים בפיזימה ירדתי זקוף במדרגות . הרגשתי , שכל העולם עוצר את נשימתו ומביט איך ילד אחד הולך לקנות את העוגה אצל "הכול מתוק . " ב 0 . ו סיכום : מבנה שית הסיפור שיח הסיפור עוסק באירועים ובהתרחשויות . האירועים מופיעים בעלילה , והם מצטרפים ליחידות הנקראות אפיזודות . בין האירועים יש יחסי זמן ויחסים לוגיים . האירועים מאורגנים סביב נקודה מרכזית , הנקראת נקודת שיא . העלילה מהווה את חזית ההתרחשויות בסיפור , ואליה מתלווים רכיבי רקע המוסיפים מידע על ההקשר הנסיבתי ועל הדמויות בסיפור , ורכיבי הערכה , המוסיפים מידע על רגשותיהן ומחשבותיהן של הדמויות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار