صفحة: 54

היתה למזג את בני כל העדות וליצור תרבות ישראלית אחידה , לא עמדה במבחן הזמן . אם הדור הראשון לעלייה נתפס כ"דור המדבר" שייעלם תוך פרק זמן קצר ואתו ייעלמו הסממנים העדתיים , ובני הדור השני התביישו בדרך כלל במורשת הוריהם , הרי דווקא בני הדור השלישי מחפשים את זהותם הייחודית , ונותנים לה ביטוי בדרכים שונות . יש להניח שהצד המאגי ההגנתי שבטקס החינה שוב אינו ממלא תפקיד מרכזי . אומנם מורחים את עיסת החינה על ידי הכלה , ולעתים גם על ידי החתן , אך נראה שהמשמעות המאגית שוב אינה ברורה לנוכחים , ובמיוחד לא לדור הצעיר . כפי שהעידה כלה אחת "לא הסבירו את המטרה , אמרו שזה פשוט מנהג . כולם צחקו ואני פשוט הזדרזתי להוריד את זה מהר ככל האפשר , כדי שלא יישארו לי חס ושלום סימנים מהחינה . " ? מתוך , גונן רבקה , , / 7 ' , ? com א . סמנו בקטע את מילות הקישור . ב . הסבירו את הקשר הלוגי שהן מציינות , כלומר את משמעות הקישור . ג . נסו להמיר את מילות הקישור במילות קישור מתאימות אחרות . A בטקסט "פנאי" שבעמי 28 יש יחסי סיבה תוצאה . בדקו אם יש בטקסט מילות קישור שמרמזות על קשרי הסיבה והתוצאה . . 5 בשטח זה לא ייבנו בתי מגורים , כיוון שהוא הוכרז כשמורת טבע . במשפט זה יש שני היגדים המקושרים על ידי מילת הקישור "כיוון ש . " החליפו את מילת הקישור הזאת בשש מילות קישור המציינות קשרים לוגיים שונים , ובדקו מה קורה בכל פעם . כתבו אם הקישור הגיוני , ואם הוא אפשרי . . 6 א . בקטע הבא בדקו פעלים , תארים וכינויים : מה מתאים למה ואיך נוצר הקשר על ידי ההתאם ? ציינו זכר / נקבה , יחיד / רבים וגוף . ב . עתה "קלקלו" את ההתאמים . ציינו מה "התקלקל" ( גוף ? מין ? מספר ? יידוע . (? האם זה פוגע בהבנה ; למקום היפה הזה , שמושך אליו מבקרים רבים , נשקפה סכנה : תוכנן להקים בו שכונת מגורים גדולה . עיריית נתניה הייתה עשויה להרוויח כסף רב מהקמת שכונה כזאת , אך היחידה לשמירת איכות הסביבה בעירייה יצאה למאבק כדי למנוע בנייה במקום הזה וכדי לשמור עליו כאתר טבע מיוחד . . 7 מצאו הקבלות בספר זה במבנה הפנימי של הפרקים . שימו לב למבנים שחוזרים על עצמם בפתיחת הפרק , בסופו ובגוף הפרק . שימו לב גם לגודלי הכותרות החוזרים על עצמם . היעזרו בתוכן העניינים . . 8 לפני החתונה בני הזוג כבר לא לגמרי במעמד של רווקים , שכן יש התחייבות לנישואים , אך הם עדיין לא נשואים . שחברו את המשפט הזה ל 10 צורות שונות , לפחות , על ידי שינוי במילות הקישור , הפיכת פועל לשם פעולה ( ולהפך , ( פירוק למשפטים קצרים ושינוי הסדר בין הפסוקיות ובין חלקי המשפט . בכל השינויים האלה ודאו שהמשמעות הכללית נשארת . . 9 קראי את הקטע הבא , ושימו לב איך נבנית בו הקישוריות . א . מילות קישור - סמנו בקטע את מילות הקישור . ב . רמיזות - איך הכינויים טווים חוטים שבאמצעותם הנושאים נקשרים זה לזה ? התייחסו לכל הכינויים המודגשים , וכתבו מעל כל כינוי למה הוא מתקשר . לדוגמה : בהם = בפרחים , אליו j אל המקום היפה . ג . חזרות - נושא הקטע הוא "שמורת אירוס הארגמן . " מצאו בקטע בפעילות 6 את כל החזרות והתחליפים לשם זה . למשל : המקום היפה הזה הוא תחליף . ראו כיצד החזרות השונות יוצרות את הקשר בין חלקי הקטע . שמורת אירוס הארגמן בנתניה בשטח חולי בדרום העיר נתניה ישנה שמורת טבע : שמורת אירוס הארגמן . מדי שנה , באביב , מתכסה השטח בשפע של פרחים , שהבולטים בםם הם האירוסים בצבע הארגמן ( אדום כהה . ( למקום היפה נעה , שמושך אל ! מבקרים רבים , נשקפה סכנה.- תוכנן להקים בו שכונת מגורים גדולה . עיריית נתניה הייתה עשויה להרוויח כסף רב מהקמת שכונה כזאת , אך היחידה לשמירת איכות הסביבה בעירייה יצאה למאבק כדי למנוע בנייה במקום rrm וכדי לשמור עלץ ; כאתר טבע מיוחד . ואמנם , באפריל 1984 קיבלה עיריית נתניה החלטה אמיצה , שלפיה לא ייבנו בתי מגורים בשטח החק , אלא יפתחו אותו בשמורה עירונית , שמורה של אירוס הארגמן . אלפי המטיילים והמבקרים הפוקדים את השמורה מדי שנה הם ההוכחה לכך , שההשקעה העירונית הייתה כדאית ומוצלחת . ? מתוך : פיין צבייה , מישור החוף התיכון והדרומי וצפון האיץ .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار