صفحة: 51

אוכלוסיית הנשרים בישראל אינה זוכה לעדנה רבה מאז 2 ום המדינה . הפרעות בבית הגידול , ירידה בזמינות המזון , הרעלות משניות והתזזשמלויות , פגעו באוכלוסייה עד כדי הצטמצמות תחום התפוצה בישראל וירידת מספר הגוזלים הפורחים בהצלחה לעשרות בודדות בשנה . הנשר הוא דוגמה לאסטרטגיה בטבע - של בעל חיים בעל מספר צאצאים נמוך , אך עם השקעה הורית מרבית בצאצאיו . לכן , הפרעה בקינון ופגיעה בהורה או בגוזל היא קשה במיוחד ? . מתוח הצופה אוהד zxxz . m . fo : / 70 ג 12 . צורות בינוני בטקסטים עיוניים יש גם משפטים עם פעלים , ומעניין לבדוק גם אותם . הקטע הבא הוא המשך של קטע המידע על הנשרים , ויש בו פעלים . קראו את הקטע ושימו לב לפעלים : כמה פעלים בזמן עבר או עתיד יש בקטע ? מהי ץורתם של שאר הפעלים ? כמעט תשעה מחודשי השנה משקיע הנשר בגוזלו היחיד : הנשרים מטילים ביצה אחת בלבד , עליה דוגרים שני בני הזוג 57 ימים ( כמעט פי שלושה מהתרנגולות ופי אחד וחצי מהיען , למרות שביצתו של האחרון גדולה פי שישה מביצת נשר . ( כ 120 ימים גדל הגוזל בקן טרם פריחתו . גם לאחר פריחתו , במשך כשלושה חודשים , מלווה הגוזל את הוריו ומואכל על ידם . ? שם . צורת הפועל השלטת בטקסטים של מידע היא צורת הב » נונ . » הבינוני בעברית עומד בעמדת ביניים בין הפועל לבין השם : לעתים משתמשים בו כצורת הווה של הפועל , ולעתים - כשם עצם או כשם תואר . פועל בזמן הווה עשוי לציין פעולה הנעשית באותו זמן שבו הדובר אומר את הדברים : אני בונה דגם של הטיטניק ! פירושו אני בונה עכשיו . האם גם בקטע על גידול הגוזל של הנשר צורות הבינוני מסמנות הווה ? האם הן מסמנות פעולה שנעשית באותו רגע ? צורת הבינוני עשויה להורות גם על משמעות אחרת , על משהו אל זממ , משהו שהוא נכון בדרך כלל , לרוב , לעתים קרובות , תמיד , ללא קשר לזמן כלשהו , אמת כללית , בניגוד לפעולה הנעשית בזמן מוגדר . שימוש כזה בצורת הבינוני מזכיר מאוד את המשפט השמני , שאין לו זמן משל עצמו . מי שאומר מכונית מירוץ כזאת נוסעת מהר , יכול להצביע על מכונית חונה שכלל אינה נוסעת ברגע זה . הוא מתכוון לומר , שכך היא נוסעת בדרך כלל . הוא מבטא אמת כללית , הכללות , עובדות , מידע כללי אודות אותה מכונית או על מכוניות מסוגה . הוא אינו מתכוון לפעולה שמתבצעת בהווה . זוהי המשמעות הרווחת של צורת הבינוני בטקסטים עיוניים . ג 3 . ו סבל עוד דרך לנתק את הפעולה ממי שמבצע אותה ולהימנע מלמסור מי עושה את הפעולה , היא שימוש בצורות סבילות של הפועל . קראו את הטקסט שלפניכם , העוסק בחלומות : החלום הוא תופעה גופנית ונפשית , חלום כיצירה השכלית של השינה , השונה מהיצירה השכלית של העירות . עד התקופה המודרנית , במשך מאות שנים , נתפסה השינה כמוות , והחלום שימש הנציג הכמעט יחיד שלה . לכן , בסיפורי המקרא ובמיתוסים שונים קיבל החלום משמעות מיסטית , ויוחסה לו יכולת נבואית ותקשורת עם העולם העל טבעי . בתחילת המאה נתן פרויד מקום מרכזי לחלום בהבנת נפש האדם . לדבריו , "החלום הוא דרך המלך לתת ההכרה . " פריצת דרך מחקרית נעשתה בשנות ה 50 עם גילוי "שנת החלום" או שנת הרע"מ . ? מתיל : יגן ירון , משקפיים . השינה נתפסה ... היכולת הנבואית יוחסה ,... פריצת הדרך נעשתה - אין חשיבות למי שעשה פעולות אלה , כלומר למבצע הפעולות . אין חשיבות לשאלה מי תפס את השינה כך , מי ייחס יכולת נבואית לחלום ומי עשה פריצת דרך . הדגש הוא על השינה , על היכולת הנבואית ועל פריצת הדרך . במבנה הסביל , מבצע הפעולה . ךח בדרגה , " והוא מועבר ממקומו הטבעי כנושא אל מקום המושא , וניתן גם להשמיטו . בינוני וחלקי דיבור , ראו עמי . 188 פעיל וסביל , ראו עמי . 375 , 199

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار