صفحة: 39

ב 9 . ו סדנת סיכום א . מוטלת עליכם משימת סיכום ? בדקו אם אתם יודעים לשם מה הסיכום.- לתמצות כולל ? לאיתור מידע מסוים ? בהמשך תתאימו את הסיכום למטרה זו . ב . התבוננו בכותרת , בפתיחה , בסיום , בשם המחבר ובגרפיקה של הטקסט שעליכם לסכם . הקדישו זמן קצר לסיעור מוחין : נסו לשער . על מה הטקסט ? איך הוא יהיה מאורגן ? מהן מילות המפתח הצפויות בו ? ג . קראו את הטקסט קריאה משמעותית - נסו להבינו . סימון - התחילו לקרוא , ותוך כדי כך סמנו בעיפרון או בעט זוהר מילים או היגדים ראשיים שנראים לכם חיוניים לסיכום זה . זוהי מעין הכנה ליצירת ראשי הפרקים . תוכלו גם לסמן בעיפרון סימונים שונים : סימן שאלה לציון משהו לא ברור , סימן קריאה לציון משהו חשוב , חצים בין הכללה לפירוט , בין רעיון בכותרת למשפט או לפסקה וכדומה . אפשר לקרוא ולעצור מדי פעם ( אולי אחרי כל קטע / פסקה , ( ולכתוב תקציר של העניינים העיקריים והחשובים . אם אתם עובדים בזוגות , הסבירו לעמיתיכם למה סימנתם מקומות מסוימים בטקסט . מהי חשיבותם של הדברים המסומנים בעיניכם ? איך הם משרתים את הסיכום ? למשל : עיקרי העניין , רעיונות שתומכים / סותרים את דעתכם , רעיון מקורי , ניסוח מצוין לדעתכם , נתונים / דוגמאות שיכולים לשמש אתכם וכדומה . ד . כתיבה - ארגנו את ראשי הפרקים או את ההיגדים הראשיים בסדר שנראה לכם . קשרו ביניהם . הרחיבו או צמצמו במקומות הדרושים , לדעתכם . תוכלו לנסח את ראשי הפרקים במילים שלכם ( לעשות פרפראזה ) או להביאם כלשונם . ב 20 . בקרת הסיכום איך תדעו אם הסיכום טוב ? הנה דף הנחיות לבקרת סיכומים . השתמשו בו לבקרת סיכום - כמשוב עצמי או כמשוב לעמית . ? היקף - תמצית טובה אינה עולה בהיקפה על שליש מטקסט המקור . מהו המצב בסיכום שלכם ? ? יצירת הכללות - עד כמה עשיתם שימוש בהיגדים ראשיים ? האם הם שולבו במשפטי פתיחה וסיום המופיעים בטקסט ; האם יצרתם בעצמכם משפטים מסכמים כאלה ? האם הגעתם להכללות משלכם ? ? הבנה - האם בקריאה שנייה של הסיכום אתם מבינים את כל מה שאתם קוראים ? האם יש דברים שאינכם בטוחים למה כוונתם או ל ! מה הם קשורים ? הבהירו את המקומות הלא ברורים . ? מטרה - מה הנחה אתכם בכתבת הסיכום ? מה הייתה תכלית הסיכום - תמצית , סקירה , סיכום בורר ? האם הסיכום אכן מתאים לתכלית זו ? ? התחשבות בנמען - מיהו הנמען ? האם הסיכום מתאים לידע המשוער שלו ? האם הסיכום קריא מבחינת כתב היד , הניסוח , העימוד ? האם יש בו הדגשות או סימונים גרפיים שעשויים להקל על הקריאה ? שימו לב לחלוקה לפסקות , לעיצוב הכותרות , לראשי פרקים ולהדגשות של מילים חשובות . ? שימוש בלשון המקור - האם ציטטתם קטעים מתוך המקור המסוכם ? אם כן - האם סימנתם את הציטוט במרכאות וציינתם את המקור ? אם כתבתם פרפראזה ( כלומר ניסחתם רעיונות בלשונכם ) - האם דייקתם בהבאת הרעיון ? ? אמצעים חזותיים - אם טקסט המקור כולל גם חומר גרפי - תרשימים , טבלאות , מפות - מה עשיתם בו ; האם צירפתם לסיכום גם מיפוי גרפי או תרשים זרימה משלכם , המייצג את תוכן הטקסט ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار