صفحة: 38

מאמר זה הוא טקסט אופייני של טענה עם יסוד של פרשנות . טקסט הטענה עונה לשאלות מהו הדבר ? מהי התופעה ? מה המצב ? טקסט זה אכן מציג תשובה לשאלה : מהו טקס החינה בעבר ובהווה ומהן משמעויותיו אז ועכשיו . כמו כן יש בטקסט סקירה היסטורית קצרה של קיום הטקס בחברה היהודית . השלבים בהתפתחות וכן השוואת משמעויותיו של הטקס מלווים בהנמקות , ובהן יש מידה רבה של פרשנות . ראו , למשל , את הציטוטים מדברי הכלות . לפיכך אפשר לומר , שברמת העל בנוי המאמר מהכללה המנוסחת בכותרת המשנה ומפירוטה במאמר כולו . הכללה ראשית זו מתפרקת לשתי הכללות משנה , שיוצרות את שני הצירים השזורים זה בזה לאורך המאמר כולו : . 1 ציר שבנוי לפי היסוד המארגן של התפתחות , ובו שלושה שלבים עיקריים בקיום המנהג . . 2 ציר שבנוי לפי היסוד המארגן של השוואה : בין צורות הטקס , בין משמעויותיו - בתקופות שונות , במקומות שונים , בעדות השונות . ב 7 . ו כתיבת סיכום סיכום - אף הוא סוג של כתיבה עיונית . כל מה שלמדתם על היגדים ראשיים , על סוגים של קשרים לוגיים עשוי לעזור גם בסיכום הטקסט העיוני . מיומנות הסיכום , התמצית או התקציר , מוכרת לנו "מן החיים , " ולא רק בין כותלי בית הספר . דוגמאות : סיכום ישיבה - המכיל את שמות המשתתפים , את עיקר דבריהם , את ההחלטות שהתקבלו ואת לוח הזמנים לביצוען ; פתיחת שידורי החדשות ב"הרי החדשות ועיקרן תחילה" - סיכום של מהדורת החדשות בכמה משפטים , למען מי שממהר או אינו מעוניין בפרטים ; מידע על אתר אינטרנט במדור המכונה "אודות האתר , " "מי אנחנו" וכדומה , ומציג פרטים על כותבי האתר , על מטרותיו ועל תחומי התוכן שבהם הוא עוסק ; מסמך קורות חיים המכיל את כל הפרטים הרלוונטיים לצורך מועמדות לעבודה . מיומנות הסיכום חיונית ביותר בבית הספר . במהלך הלימודים נדרשים סוגים שונים של סיכומים : סיכום שיעור הנכתב תוך כדי הרצאה ; סיכום של חומר לימודי לקראת בחינה - מאמרים ושיעורים ממחברות ; סיכום כתשובה לשאלה בשיעורי בית - פרק או נושא לימודי ; סיכום בעבודה עיונית - תקציר העבודה כולל את הצגת הנושא , המטרות , שיטת העבודה והמסקנות ופרק הסיכום של העבודה המציג את עיקרו . סיכום יכול להיות סיכום מלא של מקורות המידע הקשורים לנושא , כל מקור לחוד , או סיכום בורר ובו נתונים נבחרים מתוך מקורות , לאור נושא מסוים או צורך מוגדר . יש להניח שכבר התנסיתם בתקופת לימודיכם לפחות בחלק מסוגי הסיכומים . ב 8 . ו כמה דברים על הסיכום לפניכם מידע על הסיכום , בצד חומר למחשבה . בדקו עד כמה הדברים נכונים לגביכם או מוסכמים עליכם . א . איתור עיקרו של טקסט אינו בהכרח פעולה פשוטה וחלקה . זווית הראייה של הקורא משפיעה על בחירת ההיגד הראשי בסיכום - קוראים שונים יכולים להגיע להיגדים ראשיים שונים ולסיכומים שונים . הדבר אפשרי כל עוד הקביעה מנומקת , ובתנאי שהיא מסתמכת על הטקסט עצמו . ב . אפשר לבטא את תוכן הטקסט באמצעות תמצית , באמצעות היגדים ראשיים , באמצעות משפט מכליל אחד או באמצעות כותרת . ג . חשוב להיות מודעים למטרה של הקריאה או של הסיכום . לכל קריאה יש תכלית , והרעיון המרכזי שאנו מזהים ומסכמים משתנה בהתאם לה . האם הקריאה נעשית לצורך איתור מידע מסוים , או שהיא נעשית לשם התרשמות כללית בלבד ? כל קריאה תפיק סיכום אחר . ד . הטקסט עשוי לספק רמזים לקביעת ההיגד הראשי , וכדאי לאתר ולהכיר את הרווחים שבהם . למשל : המשפט הפותח או המסיים עשוי לשקף את עיקר הטקסט ; מילים שחוזרות פעמים רבות בטקסט , בין אם בצורה מפורשת או בצורת אזכורים , עשויות בהחלט להיות מילות המפתח של אותו טקסט ; הכללה הנתמכת בדוגמאות עשויה להוות את עיקר הטקסט ; מחבר הטקסט מסמן לפעמים את עיקר דבריו בביטויים מסכמים . ה . בניסוח התמצית חשוב לשים לב איפה ניתן לקצי : במקום שני משפטים ארוכים ורחוקים - לנסח משפט אחד ; כמקום חזרות על מושגים קרובים - להשתמש ברמיזות ; במקום פרטים - לחפש את המילה המכלילה אותם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار