صفحة: 37

מיטב המסורת שהיתה מקובלת לפנים , או לפחות כפי שנשתמרה בזכרונם של המבוגרים שבחבורה . חינה תימנית , מרוקאית או מעורבת בטקסי חינה של יוצאי תימן מזמינים , על פי הנוהג שהיה רווח בתימן , מלבישה מקצועית המביאה אתה את פרטי הלבוש והקישוט הדרושים , והיא דואגת לכך שהטקס ייערך כהלכתו , כולל החלפת בגדי הכלה פעמיים במהלך הטקס . היא גם פוצחת בשירים מסורתיים , ומלווה עצמה בתיפוף על פח . אצל יוצאי מרוקו הולך ומתקבל המנהג לשכור לצורך הטקס אוהל חגיגות מיוחד , מקושט על פי מיטב המסורת המרוקאית . מעניינת במיוחד התופעה שטקסי החינה מתקיימים גם כשרק אחד מבני הזוג הוא מעדות המזרח . בטקס חינה אחד בו נכחתי היה החתן ממשפחה תימנית , ואילו הכלה היתה בת לאב מן היישוב האשכנזי הישן בירושלים ולאם ממוצא מרוקאי . הטקס התנהל ברוח המסורת התימנית . הכלה בהירת הפנים והשער הולבשה בידי מלבישה בבגד תימני מסורתי . על ראש החתן מגולח הפיאות שמו כיפה צנופה במצנפת , וממנה השתלשלו פאות מלאכותיות . במהלך הטקס לא היה כל איזכור למוצאה האשכנזי מרוקאי של הכלה . גם הכלה וגם הוריה , וכן הנוכחים מצד הבלה , קיבלו את הטקס בשמחה . מעניין לציין שבעוד שבטקםי ההינה באות לביטוי המסורות העדתיות השונות , הרי רוב טקסי החתונה בישראל זהים באופיים . מכור ההיתוך לחיפוש הזהות יש לראות את התחדשות טקסי ההינה בארץ כאחד הביטויים של תהליך החזרה לשורשים העובר על יוצאי כל העדות . מדיניות כור ההיתוך שאפיינה את עשרות השנים הראשונות של המדינה , שמטרתה היתה למזג את בני כל העדות וליצור תרבות ישראלית אחידה , לא עמדה במבחן הזמן . אם הדור הראשון לעלייה נתפס כ"דור המדבר" שייעלם תוך פרק זמן קצר ואתו ייעלמו הסממנים העדתיים , ובני הדור השני התביישו בדרך כלל במורשת הוריהם , הרי דווקא בני הדור השלישי מחפשים את זהותם הייחודית , ונותנים לד . ביטוי בדרכים שונות . יש להניח שהצד המאגי ההגנתי שבטקס החינה שוב אינו ממלא תפקיד מרכזי . אומנם מורחים את עיסת החינה על ידי הבלה , ולעתים גם על ידי החתן , אך נראה שהמשמעות המאגית שוב אינה ברורה לנוכחים , ובמיוחד לא לדור הצעיר . כפי שהעידה כלה אחת "לא הסבירו את המטרה , אמרו שזה פשוט מנהג . כולם צחקו ואני פשוט הזדרזתי להוריד את זה מהר בבל האפשר , בדי שלא ישארו לי תם ושלום סימנים מהחינה . " ד"ר רבקה גונן היא אוצרת המחלקה לאת ( 1 גרפיה , מוזיאון י ^ ראל , ירושלים ? מתוך : משקפיים . ב 16 "סימן של חינה" - ניתוח מבנה המאמר סעיף : 6 יש לראות את התחדשות טקסי החינה כאחד הביטויים של תהליך החזרה לשורשים ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار