|
صفحة: 107
פרק א : סימני היכר א . ו פעילות הכנה : פרישה א . אספו סוגים שונים של מכתבים - רשמיים ואישיים , מכתבים למערכת ( מתוך עיתון ) ומכתבים באינטרנט , גלויות ברכה או הזמנות , ואפילו פתקים שנשלחו בכיתה . ב . בכיתה תוכלו להציג את המכתבים שנאספו בקלסר המיוחד לסוגה . הצמידו לכל מכתב כרטיסייה , ובה פרטים על המוען והנמען , על סוג המכתב ועל מטרתו . ג . התבוננו במכתבים שאספתם , ובאלה המצולמים בעמ' . 108 האם צריך לקרוא את הטקסטים בשלמותם , כדי להבחין לאיזו סוגה הם שייכים ; האם אפשר להצביע על סוגים של מכתבים ? מהם ? תוכלו להשתמש במכתבים אלה במהלך הפרק - להתבוננות , לחקירה , לבדיקת המאפיינים ולתרגול . א 2 . סוגי מכתבים לא קשה להבחין שהטקסטים האלה הם מכתבים , גם אם לא קוראים אותם בשלמותם ולא מתעמקים בתוכנם . אנו מכירים את המכתב ואת צורתו , מפני שזוהי אחת הדרכים הנפוצות ביותר של תקשורת כתובה . התכנים של המכתבים הם רבים ושונים . יש מכתבים שמספרים על חוויות ; יש מכתבים שמדווחים על אירועים במשפחה או מביעים תחושות ומחשבות ; יש מכתבים שעיקרם בקשה , עצה , תלונה או התנצלות ; יש מכתבים שמעבירים מידע או מבקשים לקבל מידע ; יש מכתבי ברכה , איחולים , הזמנה לאירועים , הבעת השתתפות בשמחות ובצער , ויש מכתב תודה , מכתב אהבה , מכתב המלצה , מכתב הפניה ( למשל : מרופא למעבדה רפואית , ( מכתב מחאה , מכתב תמיכה והזדהות , מכתב פרידה , מכתב התפטרות ועוד ועוד ... ממיינים את המכתבים לא רק לפי תוכנם או מטרתם , אלא גם לפי מידת הרשמיות שבהם . מכתב אישי מבטא קרבה . הוא אינטימי וחברי , לעומת מכתב רשמי , שנכתב על ידי מישהו לא מוכר , מרוחק . ככל שהמוען והנמען מיכרים וקרובים זה לזה , כך המכתב אישי וחברי יותר . וככל שהמוען / הנמען מרוחקים זה מזה , או שהמוען / הנמען הם מוסד , עיתון , משרד ממשלתי , חברה מסחרית וכדומה - כך המכתב רשמי יותר וכך לשונו רשמית יותר . בסוף יום הלימודים , כשאתם חוזרים הביתה וחולפים ליד תיבת הדואר , האס גם אתם שואלים את עצמכם אם הגיע אליכם מכתב מחבר , מבן משפחה , ממשרד ממשלתי או מהעירייה , מהבנק או מבית הספר ? האם אתם שולחים יד לתוך התיבה לבדוק אם הגיע מכתב במעטפה , בגלויה , על גבי דף פרסומי ? ואולי אתם מדליקים את המחשב ובודקים אם הגיע מכתב בדואר האלקטרוני ? ייתכן גם שאתם מתכתבים עם חברים בדואר האלקטרוני , או שיצא לכם לכתוב מכתב למערכת עיתון או למחנכת הכיתה . בפרק זה נעסוק בסוגה של המכתב - מה מאפיין את המכתב , אילו סוגים יש בו , מה משותף להם ומה מבדיל ביניהם .
|
|