|
صفحة: 30
ב 0 . ו קשו "בעד ונגד " הקשר הלוגי בטקסט עיוני יכול להיות קשר של השוואה או נעת בין תופעות , רעיונות או דעות . כשירוס לוגי של ניגוד מתורגם לדעות חיוביות ושליליות על תופעה , נהוג לכנותו "בעד ונגד . " "בעד ונגד" הוא גרסה ( וריאציה ) של השוואה וניגוד , והוא אופייני מאוד למאמרי שכנוע . קראו את הטקסט הבא , שהוא חלק ממאמר הדן בחשיבות הקריאה . הטקסט מביא שורה של נימוקים "בעד , " ואין בו נימוקים "נגד : " קריאה מגוונת תורמת להצלחה הרשו לי להציג ביתר דיוק את הדרכים , שבהן עשויה הקריאה לשם הנאה לשפר את יכולת הקריאה ואת ההצלחה בלימודים : התלמידים לומדים לזהות יותר מילים בראייה ראשונה . עובדה זו מגבירה את קצב הקריאה , את השטף ואת ההבנה . התלמידים משפרים את אוצר המילים שלהם על ידי כך , שהם מסיקים את משמעותן של מילים לא ידועות , שהם נתקלים בהן תוך כדי קריאה . הקריאה היא מקור עיקרי להרחבת אוצר המילים , במיוחד אצל תלמידים שקראו חומר מגוון במשך שנים רבות . אוצר המילים תורם להבנת הנקרא ונודעת לו חשיבות רבה במבחני הישגים , במבחני כניסה לבית הספר התיכון ולאוניברסיטה , כמו המבחן הפסיכומטרי ( SAT ) ומבחני המשכל . ( IQ ) התלמידים מעשירים את ידיעותיהם בשפה אקדמית - משלב השפה הרווח בספרי הלימוד והשונה משפת הדיבור היום יומית . בספרים , למשל , נוטים המשפטים להיות ארוכים ומסובכים יותר . היכרות עם "שפת ספרי הלימוד" משפרת את ההבנה , את הלימוד מספרי הלימוד ואת ההבעה בכתב בבית הספר . התלמידים לומדים על העולם דרך חוויותיהם מהספרים . מחשטתיהם נודדות לעולמות אחרים של ידע ; דמיונם עוזר להם להפוך את המידע החדש שקראו לחלק מהם . ידע עולם זה שמקורו בספרים משפר באופן ניכר את הבנת הנקרא ואת יכולת הלמידה . ? מתוך ; שפלביין ג'ין , עירן-ר הקריאה אצל תלמידי חטיבת הביניים . כאמור , בטקסט הזה מובאים נימוקי "בעד" בלבד ; אבל העניינים הנידונים הופכים ברורים יותר ומשכנעים יותר , כאשר מציגים אותם מנקודות ראות שונות ואף מנוגדות . לכן טקסטים רבים בנויים במבנים המוכרים בכינויים "בעד ונגד , " "הנחה וסתירתה , " ובלועזית : "תזה ואנטיתזה . " קשר כזה אופייני מאוד לנושאים שיש עליהם מחלוקת . טקסטים של "בעד ונגד" יכולים להיבנות בשתי חלופות מבנה עיקריות : ריכוז כל הנימוקים החיוביים , מול כל הנימוקים דרך אחרת היא לפרק את הבעיה לכמה עניינים השליליים , ובסיכום - הכרעה ביניהם או שילובם ( נקודות ראות , מרכיבים ) ולכל אחד מהם להוסיף ( סינתזה . ( נימוקים "בעד" ו"נגד . " ב . ו ו קשו "התפתחות " פעמים רבות פותחים טקסט העוסק בעניין כלשהו בסקירה היסטורית שלו , בתיאור השלבים בתהליך , בתיאור ההתפתחות שחלה בתופעה וכדומה . לדוגמה : במאה ה 9 ו קיננו ברחבי הארץ אלפי נשרים . כניסת הנשק החם לאזור מתחילת המאה ה 20 הביאה לציד המוני של עופות דורסים , בהם גם הנשרים . הפגיעה החמורה ביותר בנשרים ובמרבית העופות הדורסים האחרים בישראל נגרמה בשנות ה 50 וה 60 עקב הרעלה מחומרי הדברה בהם השתמשו בחקלאות . ? מתוך ; טבע הדברים . במקרה כזה היסוד המארגן את הרצף הוא קשר של התפתחות .
|
|