صفحة: 10

הבנה והבעה ברגע זה אתם קוראים ספר . לאחר מכן אולי תכינו שיעורים , תשוחחו בטלפון עם חברים , ואולי תאזינו למילות שיר אהוב עליכם . הלשון מתלווה כמעט לכל מה שאנו עושים , חושבים , מדמיינים ומרגישים , והיא מייחדת אותנו כבני אדם . היא אמצעי התקשורת החשוב והמשוכלל ביותר בין אדם לאדם , בין אדם לחברה ואפילו בין אדם לבין עצמו . אפשר לחלק את כל הפעילות הלשונית , כלומר את כל השימושים שלנו בלשון , לשני תחומים : התחום של קליטת הלשון והתחום של הפקת הלשון . אנו קולטים את הלשון סביבנו בדרך ההאזנה ובדרך הקריאה . אנו מפיקים לשון - יוצרים לשון - בדיבור ובכתיבה . פעולת הקריאה אינה רק פענוח טכני של ההגיים העומדים מאחורי האותיות , כשם שהכתיבה אינה רישום של סימני הכתב בלבד . כל הפעולות האלה משמעותן העברת מסרים ומשמעויות , מצד אחד , והבנתם מצד שני . ניתן להציג את הביטוי החיצוני של פעולות הלשון כך : קליטה : הבנה כלשון הדבורה.- האזנה בלשון הכתובה : קריאה הפקה : הבעה דיבור כתיבה ההבנה וההבעה נשענות על מאגר של יכולות שנמצא אצל כל אדם . כדי לקרוא ולהבין או כדי לכתוב ולהביע מסרים שונים , האדם משתמש ביכולת הלשונית שלו . ביכולת הזאת משולבים היכולת הטבעית , האינטואיציה , וגם הידע והמודעות הלשונית שרכש האדם במהלך לימודיו ולאורך חייו . יש להניח שבמאגר זה נמצא ידע השייך לענפי הלשון השונים , כמו תורת ההגה והצורות ותחום התחביר . זוהי ידיעת הרכיבים הקטנים של הלשון והמודעות לדרכי הצטרפותם וארגונם . הידע הלשוני כולל את הכרת ההגיים , הצורנים והמילים , הצירופים והמשפטים . אך לא די בידע זה , ואפילו לא בהבנת המשמעות שמאחורי כל אלה . צריך לדעת הרבה הן על ההקשר של הטקסט - הטקסט השלם , על חלקיו , על סוגיו ואפיוניו - והן על ההקשר החברתי והנסיבות שבהן נטוע הטקסט . לידע זה אנו זקוקים לצורך הבנה וגם לצורך הבעה . כל אחד מכם מסוגל לכתוב מכתב , לסכם קטע מידע , להגדיר הוראות כיצד להפעיל מכשיר , לספר סיפור על חוויה שעברתם ואפילו לכתוב על כך שיר . הכרת המבנים של הטקסטים השונים , לימוד על המבנים הלשוניים והתבוננות במאפייני הטקסטים - יאפשרו לכם להבין את היכולת הלשונית שלכם , ליהנות משליטה בשפה ולשפר את יכולת ההבעה . מטרת הספר היא לחזק את המודעות שלכם לטקסטים כתובים , לצורך הבנה כשאתם משתמשים בהם כקוראים , ולצורך הבעה כשאתם עצמכם יוצרים טקסט . בספר זה ישולבו ההבנה וההבעה בפרקי הלימוד ובתרגול . נתמקד בעיקר בטקסטים כתובים : כאלה שנכתבו בידי אחרים וכאלה שתכתבו אתם בעצמכם . יחידה : 1 הקדמה ומושגי יסוד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار