صفحة: 144

דילמות גלובליות תהליכי הגלובליזציה משפיעים על תחומי חיים רבים הן במדינות המפותחות הן במדינות הפחות מפותחות , ויש להם השלכות חיוביות ושליליות על אורח החיים של כולנו . מאחר שהגלובליזציה מייצרת מרחב משותף שבו אנשים , תרבויות , כלכלות ומדינות - קשורים , משפיעים ותלויים אלה באלה , צצות לא פעם בעיות ועולים ניגודי אינטרסים הנובעים מכך שתהליכים שמיטיבים עם צד אחד , לא תמיד מיטיבים עם הצד האחר . נעמוד על כמה מן הדילמות שצצות בעקבות תהליכי הגלובליזציה ומעסיקות ארגונים ואנשים רבים ברחבי העולם . תעשיית הספנות בסנדרלנד , בריטניה , יורדת מגדולתה בעבר היו תושבי העיר סנדרלנד בצפון מזרח בריטניה גאים בתעשיית הספנות שבעירם ואף טענו לתואר " עיר הספנות הגדולה בעולם . " מסורת של בניית אניות החלה באזור עוד לפני המאה ה , 19- ובתחילת המאה ה20- עבדו בתעשיית הספנות כשליש מתושביה הבוגרים של העיר . בתקופת השיא הועסקו בענף כ50- אלף עובדים . אלא שבסוף המאה ה20- נסגרו מרבית המספנות , וכלכלת העיר נפגעה קשות . בתקופות שבהן פרחה בסנדרלנד תעשיית הספנות , החלו תושבי העיר לעבוד במספנות בשנות העשרה לחייהם , מיד עם תום לימודיהם . הם לא ראו כל אפשרות אחרת - גם אבותיהם ושאר בני משפחתם היו עובדי מספנות . המתקבלים לעבודה עברו תקופת חונכות , שבה למדו את המקצועות השונים הקשורים לתעשיית הספנות , ובהיכנסם לעבוד במספנות ראו בהן מקור פרנסה לכל החיים . גם החיים החברתיים והקהילתיים סבבו סביב העבודה במספנות . במהלך שנות קיומה ידעה תעשיית הספנות בבריטניה עליות ומורדות . בעת מלחמה הייתה לתעשייה עדנה - ולאחריה היה פוקד אותה משבר . כך קרה מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה - מספנות רבות נסגרו . אבל בשנות ה30- חלה התאוששות , עם תחילת ההתחמשות לקראת מלחמת העולם השנייה . התאוששות נוספת חלה בתחילת שנות ה , 60- כשהתעורר הצורך להחליף את הספינות שנפגעו או נעלמו במהלך מלחמת העולם השנייה . ואולם מן המשבר שהחל פוקד את תעשיית הספנות בשנות ה70- של המאה ה20- כנראה שתעשייה זו כבר לא תוכל להתאושש . בעקבות התפתחויות טכנולוגיות שהביאו לבניית ספינות גדולות יותר ובעקבות פתיחת השווקים בעולם , התקשתה תעשיית הספנות המקומית לעמוד בתחרות , במיוחד מול תעשיית הספנות שהלכה והתפתחה ביפן ובקוראה . במדינות אלו בנו ביעילות רבה יותר ספינות גדולות יותר . החל בשנות ה70- נאבקו חברות הספנות הבריטיות על השגת השקעות והזמנות עבודה , וכשלא יכלו לעמוד בתחרות - נסגרו מרבית המספנות , ואלפי עובדים נותרו מובטלים . בקרב המובטלים היו גם עובדי תעשיות תומכות ונותני שירותים שהיו קשורים לתעשיית הספנות . המבוגרים מקרב העובדים , שהיו כבר בני 60-50 שנה , התקשו למצוא עבודות אחרות , ורבים מהם היו לנתמכי סעד . אחרים התפזרו ברחבי המדינה בחיפוש אחר מקום עבודה חלופי . מעטים עברו הכשרה ועברו לעבוד במקומות אחרים , גם מחוץ למדינה . הצעירים בני המקום לא ראו עוד במספנות את עתידם , ובשנת 1988 נסגרה המספנה האחרונה בסנדרלנד . בד בבד עם סגירת המספנות הלכו והתפתחו בסנדרלנד ענפי תעסוקה חדשים . בעיר נפתח מפעל של חברת המכוניות ניסאן , והוקמו פארקי תעשייה שבהם החלה להתפתח תעשייה עתירת ידע . השינויים במבנה הכלכלי של העיר באים לידי ביטוי גם בשימושי הקרקע שלה , והאזורים ששימשו בעבר את המספנות הוסבו לאזורי מגורים , מסחר ובילוי . . 1 קראו את הכתבה "ענף הטקסטיל : 14 אלף עובדים חיים על זמן שאול , " המתארת את מצבו של ענף הטקסטיל בארץ . א . כיצד השפיעו התהילכים הגולבילים על תעישית הטקסטיל בישראל ? ב . ול הייתם אתם בעילם של אחד ממפעיל הטקסטיל שעוד נותרו בארץ , כיצד הייתם נוהגים לאור תהילכי הגולבילזציה ? ג . האם לדעתכם יש מקום להתערבות הממשלה בענף הטקסטיל ? נמקו . . 2 קראו את שתי הדעות המוצגות במאמר "הפרטה וציונות - הולכות ביחד " ? רשמו שולשה טיעונים בעד תפירת המדים בארץ ושולשה טיעונים נגד .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار