صفحة: 82

יחידה " - 6 גרתז " המורה יקנה ויתרגל בעל פה את אוצר המלים החדש ואת התבניות המופיעים בעמודי ההכנה ( עמודים { 87-84 ויחליט , לפי שיקול דעתו , אם יש להקנות ולתרגל מראש מרכיבים לשוניים נוספים , שאינם מתורגלים בדפים אלה . סדר ההערות שלהלן הוא לפי סדר הופעת המרכיבים הלשוניים ברשימה שבעמוד , 83 ולא לפי סדר ההקניה בשיעורים . שמות עצם שמות העצם לטאה , קלמר מוקנים בציורים בעמוד . 88 שמות העצם זנב , יד מוקנים בציורים בעמוד . 97 שם העצם מקום מופיע בצירוף שום מקום ( עמוד . ( 89 כדאי ללמד קודם את שם העצם מקום בנפרד . למשל ו אני גר במקום חדש . או : אני הולך למקום חדש . ולאחר מכן ו אני לא הולך לשום מקום . הביטוי שום דבר כבר ידוע . אפשר להסתמך על כך . פעלים ביחידה זו מוקנים לראשונה שם פועל וזמן הווה של בניין הפעיל . הפועל להשלים מוקנה בשיחה בעמוד 88 רק במשמעות המיוחדת של '' לעשות שלום" ( להתפייס ) אחרי ריב . הפעלים להרגיש , להתחיל , להפסיק מתורגלים בעמוד 94 בהקשרים המבהירים את משמעותם . כדאי להקנות את משמעות הפעלים לפני התרגול . לשם הקניית משמעות הפעלים כועס ומרגיש אפשר להיעזר בציורים בעמודים 88 ו . 94 הפועל לריב מופיע בתרגול צורות העבר בעמוד . 87 כדאי ללמד תחילה את משמעותו בעזרת הציור שבאותו עמוד ולתרגלו בהווה . מלות יחס מלת היחס אצל מוקנית בעזרת ציור בעמוד , 92 ומשמעותה 1 תחת קורת גג של מישהו או בחסותו . אצל מופיעה כתשובה לשאלה המתחילה באיפה . שימו לב ו גם מלת היחס ב מופיעה כתשובה לשאלה המתחילה באיפה . ראה פירוט במלבן : איפה ;! ב + שם מקום + שם פרטי ( דניאל ) אצל + - כינוי לאדם ( הרופא ) בשלב זה עדיין לא לומדים את נטיית אצל . על נטיית אתי , אתך וכו' ראה תחת הכותרת תבניות . שונות הצירוף בשעה מופיע בעמודים 84 ו 94 במשמעות מיוחדת של הוראת הזמן בשעון . כאן כדאי ללמד את הצירוף רק בהקשר זה , כיוון שהמלה שעה בלי מלת היחס ב מביעה משמעות שונה . ( למשל . אני לומד התעמלות שעה אחת בשבוע ( . תבניות . 1 ביחידה זו מוקנית לראשונה נטיית פועל בזמן עבר . הפעלים בבניין פעל , בגזרת ע"ו — לרוץ , לשיר , לבוא ופו' — נבחרו ראשונים , כי הם נוחים ללימוד סיומות העבר . הבסיס בפעלים אלה לא משתנה בכל הנטייה , ולכן יש אפשרות להתמקד בלימוד הסיומות המיוחדות לעבר : -תי , -ת , -ת , , 0- -ה , -נו , -תם , -תן , -ו . סיומות אלה חוזרות בנטיית העבר בכל הבניינים והגזרות האחרים . כל הנטייה מוצגת בעמוד , 86 ולאחריה יש תרגילים . בעת הקניית משמעות הפעלים בזמן עבר כדאי לעמת אותם עם פעלים בהווה . העבר הדקדוקי בעברית מציין פעולה שנגמרה . בעברית לא אומרים את שם הגוף לפני פועל בעבר בגוף ראשון ובגוף שני יחיד ורבים , אלא אם כן רוצים להדגיש את עושה הפעולה . למשל : רצתי . ולא ו אני רצתי . לעומת זאת , שמות הגוף של גוף שלישי יחיד ורבים נאמרים תמיד לפני הפועל , גם במשפטים רגילים ולא מודגשים . המלה בגלל מוקנית בעמוד 84 בהקשר המבהיר את משמעותה . שימו לב : בגלל + שם עצם מיודע או שם עצם פרטי : בגלל החתול , בגלל יואב או 1 בגלל בית הספר . הביטויים אף פעם ותמיד מוקנים בעמוד 84 בהקשרים המבהירים את משמעותם ומתוך הניגוד ביניהם . שימו לב : בעברית אף פעם מופיע תמיד במשפט בשלילה , כלומר : אף פעם + לא ... או : לא + ... אף פעם . המלה כאשר מופיעה במשפט מורכב לפני משפט זמן . כלומר משפט זה עונה על השאלה מתיז למשל : מתי אתה שמח ! אגי שמח , כאשר אני מקבל מתנה . שימו לב : בשני חלקי המשפט מופיעים הפעלים באותו זמן דקדוקי . דוגמה נוספת : כאשר באת לכיתה , שרנו שירים . הנטייה אתי , אתן , וכוי שווה במשמעותה לנטיית מלת היחס עם : עמי , עמן וכו . ' בלשון הדיבור משתמשים במלת היחס עם ובנטייה אתי , אתן ( ולא : עמי , עמך . ( הנטייה מוקנית בשני שלבים . בשלב הראשון , בעמוד , 85 נלמדת הנטייה בגוף שלישי יחיד ורבים ו אתו , אתה , אתם , אתן ובגוף ראשון אתי . בשלב שני , בעמוד , 96 נלמדות יתר הצורות ? . אתנו , אתך , אתך , אתכם , אתכן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار