صفحة: 61

ב . השיטה הרומית לכתיבת מספרים עמוד 134 פעילות 2 בפעילות זו התלמידים מתבקשים לצייר בכל סעיף שעון שכל ספרותיו רומיות ואחר כך לחלקו כך שיתקבלו סכומים שווים בכל החלקים . תרגול פשוט זה , תחילה כתיבת המספרים הרומיים ואחר כך חישובים פשוטים בהם , יעזור לתלמידים לזכור את הספרות הרומיות ואת השיטה לכתיבת מספרים בעזרתן . א . חלוקה לשלושה חלקים שהסכומים בהם שווים : ב . החלוקה לשישה חלקים שבכל אחד מהם רק שני מספרים וסכומי המספרים בכל החלקים שווים : עמוד 137 פעילות 8 פתרונות : א . זוהי פעילות חזרה על מספרים הכתובים בשיטת האלף בית העברי , הנהוגה הרבה במקורות . כאן מספר העמודים שמתוארת בהם השיחה עם הלווייתן הוא , 10 כי כב , 22 = יג 13 = ו . 22-12 = 10 יש תלמידים שייטעו ויחשבו , 22-13 = 9 כי הם שוכחים שיש להחסיר רק את 12 העמודים הראשונים שלפני תחילת השיחה עם הלוויתן . ב . כאן יש לחשב : xxix = 92 , xvi = 16 ו . 29-15 = 14 שוב יש להחסיר רק 15 עמודים , כי בעמוד ה 16 כבר עוסקים בשיחה עם הלווייתן . שימו לב להבדל בין שתי השפות : הנוסח העברי של הסיפור תופס פחות עמודים מן הנוסח האנגלי , וזאת משום שהשפה העברית מנסחת דברים ביתר קיצור מאשר האנגלית . אלה המספרים שהעיגול שלהם לעשרות שלמות הוא 30 ולכן יכולים להיות העמוד האחרון במבוא :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار