صفحة: 44

בסעיף ד ( בעמוד ( 80 התלמידים מתנתקים מהכלים הנמצאים במטבח של לילך . הם מתבקשים לדמיין שיש ללילך כלים אחרים המחולקים למספרים שונים של חלקים . זוהי פעילות בעולם המספרים שבה התלמידים למעשה מחפשים מכנה משותף לשני שברים לפני שהמושג נלמד במפורש . גם בשלב זה מומלץ לא ללמד את המושג "מכנה משותף . " 2 1 כאשר הכלי מחולק ל18– חלקים שווים , אפשר למדוד בו במדויק גם ליטר וגם ליטר . 2 כאשר הכלי מחולק ל21– חלקים שווים , אפשר למדוד בו במדויק ליטר , אך אי–אפשר למדוד בו במדויק 1 ליטר . עמוד 82 בפעילות 4 שבעמוד זה לומדים שאפשר להרחיב שני שברים נתונים לשברים בעלי אותו המכנה . עדיין לא נלמד במפורש המושג "מכנה משותף . " כאשר יפתח מכין מיצים , הוא נוהג להשתמש בכלי מדידה אחד . הכלי הזה מייצג למעשה מכנה שהוא משותף לשני השברים שבמתכון . 3 כאשר מוזגים ליטר מיץ תות לכלי המחולק ל20– חלקים שווים , יכסה המיץ 12 חלקים מתוך 20 החלקים ויגיע לקו שרשום לידו 3 = 5 12 3 . 12 כאשר מוזגים ליטר מיץ מנגו לכלי המחולק ל20– חלקים שווים , יכסה המיץ 15 חלקים מתוך 20 החלקים ויגיע לקו שרשום לידו = 4 15 3 . 15 עמוד 84 בפעילות 7 שבעמוד זה נלמד לראשונה המושג "מכנה המשותף : " מכנה משותף של שני שברים הוא מספר המתחלק בכל אחד מהמכנים של שני השברים . עמודים : 86-85 מציאת מכנה משותף מומלץ לקשר את מציאת מכנה משותף למושגים "כפולה של" ו"מתחלק ב" ולהיעזר בלוח הכפל למציאת מכנה משותף . מומלץ להתחיל לדון על קיומם של כמה מכנים משותפים . לדוגמה : 24 , 6 וגם 12 הם כולם מכנים משותפים של ושל . 4 3 עמודים : 88-87 מציאת המכנה המשותף הקטן ביותר נושא זה אינו הכרחי בתכנית הלימודים . בפעילויות 11-10 יש שימוש בטבלות כפל . דרך זו יכולה לסייע לתלמידים רבים במציאת מכנים משותפים לזוג שברים . תלמידים מתקדמים יוכלו להיעזר בדרך זו כדי למצוא את המכנה המשותף הקטן ביותר . לעמוד 87 מתאים רב–דף . 10 רב–דף זה יכול לשמש את התלמידים למציאת מכנים משותפים גם בפעילויות אחרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار