|
صفحة: 80
K M הוא מקדם מספרי שערכו נקבע על פי עוצמת השדה המגנטי , הצורה הגיאומטרית של הכריכה ( מלבנית , מעגלית , וכוי , ( שטח הכריכה , ועוד . במנוע מעשי יש מספר רב של כריכות , ולכן המקדם K תלוי גם במספר הכריכות . לאחר שהבריכה מגיעה למצב שבו המישור שלה ניצב לכיוון השדה המגנטי , המומנט מתאפס . כדי שהבריכה תמשיך להסתובב גם לאחר שהגיעה למצב זה , הופכים את כיוון הזרם בכריכה באמצעות קומוטטור . הקומוטטור בנוי משני חצאים של טבעת מוליכה המחליקה על מברשות הקומוטטור ( איור . ( 5 . 4 כאשר הכריכה מסתובבת , הקוטביות של שני חלקי הטבעת מתחלפת . כתוצאה מהחלפת הקוטביות , הזרם משנה את כיוונו , ומומנט הסיבוב שקטן ככל שהבריכה מתקרבת למצב הניצב לשדה , מתחיל לגדול שוב . החלפת כיוון הזרם גורמת אפוא לסיבוב מתמשך של הכריכה במהירות סיבובית התלויה במתח שבין מברשות הקומוטטור . כיצד נקבעת המהירות הסיבובית ? בתורת החשמל למדנו כי כאשר כריכה מסתובבת בשדה מגנטי נוצר בה זרם מושרה , שכיוונו מנוגד לכיוון הזרם המגיע מהמקור החיצוני ( חוק לנץ . ( איור 5 . 4 כריכה עם קומוטטור לשינוי כיוון הזרם בכריכה בזמן הסיבוב
|
|