صفحة: 253

חשוב לציין כי בשיטת הריבוב בתדר קיימת השפעה מסוימת בין ערוצים סמוכים . הסיבה לכך היא שלא ניתן לבנות מסננים אידיאליים , וכל מסנן שמעביר את רוחב הפס הרצוי מעביר גם חלק מהאותות של הערוצים הסמוכים , המתבטאים ברעש . לעומת זאת , בשיטת הריבוב בזמן ( TDM ) יש הפרדה מוחלטת בין הערוצים , ואין הפרעות הדדיות . האותות הספרתיים , בהיותם בצורת דפקים , הם בעלי רוחב פס גדול . אם נתאר אות ספרתי במישור התדר , על פי פורייה , ( Fourier ) נראה שהוא מורכב מאינסוף הרמוניות , שעוצמתן פוחתת ככל שעולים בתדר ( איור . ( 2 . 5 כדי להעביר אות ספרתי מבלי לפגוע בצורת האות נדרש רוחב פס גדול מאוד ( תיאורטית רוחב הפס הוא אינסופי . ( העברה מהימנה של צורת האות הספרתי חשובה , כי צורת האות מכילה את אות המידע , כפי שראינו באפנון תנופת הדופק . לעיוות צורת הדופק יש השפעה ישירה על אות המידע ששודר , השפעה המתבטאת בתנופה או ברוחב הדופק . הקצאת רוחב פס גדול מאוד לכל ערוץ ספרתי היא יקרה ולא מעשית . ראינו כי בכל השיטות של תקשורת ספרתית דוגמים את אות המידע האנלוגי במרווחי זמן שווים . משך הדגימה הוא קצר , לכן , בין כל שתי דגימות של אות אחד ניתן להעביר דגימות של אותות מידע נוספים . זהו העיקרון של ריבוב בזמן , ( TDM ) המתואר באיור . 2 . 6 קבוצת הדגימות , מהופעת ערוץ 1 ( הראשון ) בפעם הראשונה עד להופעת ערוץ 1 בפעם השנייה נקראת מסגרת . ( frame ) במעגלי הקליטה , כדי לדעת מתי מתחילה מסגרת ומתי היא מסתיימת , מוסיפים לה אותות סנכרון . אותות הסנכרון הם אותות ספרתיים בעלי מאפיינים מיוחדים , החוזרים על עצמם כך שניתן להבדיל בינם ובין אותות המידע , שהם איור 2 . 5 תיאור של אות ספרתי בתחום התדר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار