|
صفحة: 261
המנוע מצויד במגנטים קבועים ( permanent magnets ) הנקראים קטבים , ותפקידם הוא ליצור שטף מגנטי קבוע בחלל שבו נמצא העוגן . ( armature ) במנוע זה הקטבים הם נייחים והעוגן מסתובב בין הקטבים ( לכן העוגן נקרא גם בשם רוטור . ( סליל העוגן ( armature winding ) מחולק למספר קבוצות של כריכות ( או ליפופים ) וכל קבוצת ליפופים מחוברת חשמלית ללוחית אחת של הקומוטטור ( commutator ) המסתובב יחד עם ציר העוגן . הקומוטטור בנוי ממספר לוחיות עשויות מנחושת ומבודדות זו מזו מבחינה חשמלית . כדי לקיים מגע חשמלי בין כל קבוצת כריכות של סליל העוגן ( באמצעות הלוחיות של הקומוטטור ) ובין מקור ההזנה החשמלי החיצוני משתמשים במברשות פחם . ( brushes ) תפקידן של לוחיות הקומוטטור הוא אפוא לשנות את כיוון זרימת הזרם בקבוצות סליל העוגן בהתאם למיקום הקטבים ועל-ידי כך להפוך את כיוון הכוח המגנטי הפועל על כל אחת מקבוצות סלילים אלו . כך ניתן לקבל מומנט שיש לו כיוון קבוע וגורם לסיבוב העוגן בכיוון מסוים ( למשל , עם כיוון השעון . ( המנוע בעל המברשות לוקה במספר חסרונות : א . המגע המכני בין מברשות הפחם לקומוטטור גורם לחימום מקום המגע ולשחיקת הפחם . הדבר מחייב החלפת הפחמים הנשחקים מפעם לפעם . ב . היות שסלילי העוגן נמצאים בתוך המנוע , אזי פיזור החום ( heat ) החוצה מהסלילים המתחממים אינו יעיל . ג . ניצוצות במברשות הפחם גורמות לרעשים חשמליים על קו האספקה ולהקטנת הנצילות המכנית של המנוע . בשנים האחרונות פותח מנוע שבו אין צורך להשתמש במברשות . מערכת הזנת סלילי העוגן מבוססת על מעגל אלקטרוני מבוקר . במנוע ללא מברשות הקטבים המגנטיים הקבועים נמצאים על ציר המנוע המסתובב ( הרוטור ) ואילו העוגן ( הסטטור ) הוא נייח ( איור . ( 6 . 3
|
|