صفحة: 89

הפגיעה במעמדו של לימוד התורה מתרחשת גם כתוצאה מחדירתם של דפוסים מודרניים לחברה החרדית , על אף שהם עוברים התאמה לנורמות ההלכתיות . מודעות גדולות מזמינות את הציבור החרדי ליהנות משחייה ב ? ארקי מים שיש בהן רחצה נפרדת לגברים ולנשים , או לצפות בהצגות תיאטרון ואף בהקרנות מיוחדות של סרטי קולנוע , אם כי רק באלה שאין בהם כדי לפגום בנורמות הצניעות המקובלות בחברה החרדית . בדרך-כלל , הפנייה היא לנשים בלבד , אך גם לגברים נכונו הופעות של זמרים חסידיים , המזכירים מופעי רוק יותר מאשר מופעי חזנות . לילדים החרדים , שעד השנים האחרונות נהגו לקרוא בעיקר סיפורי צדיקים , מוצעים כיום ספרי עלילה שעלילותיהם לקוחות מהווי החיים החרדי . הם נהנים גם ממשחקי מחשב המנסים לשלב תכנים תורניים ומקלטות שמע המספרות סיפורי צדיקים , אך גם סיפורי הרפתקאות . החידושים האלה , שהם ביטוי ל"תרבות פנאי , " מעוררים את התנגדותם של חוגים שמרניים בחברה החרדית . חוגים אלה מתנגדים במיוחד לשימוש במחשב ובאינטרנט , שכן הם אינם רואים בהם חידושים טכנולוגיים גרידא . אומנם , בעידן שקדם לאינטרנט , המחשב לא נתפס כמסוכן כפי שנתפסה הטלוויזיה , והייתה הכרה בתועלת שניתן להפיק ממנו לצורכי פרנסה , אולם הופעת האינטרנט שינתה את היחס כלפי המחשב , וההסתייגות ממנו גברה . התנגדות עקרונית קיימת ביחס למשחקי המחשב משום שהעיסוק בהם מייצג תרבות העומדת בניגוד לערך של ה"עמל בתורה" ושל החובה להגות בתורה יומם ולילה , אך לכך נוסף גם חשש מפני חשיפה לתכנים שאינם תואמים את השקפת העולם החרדית . מן העיתונות בחור ישיבה גם רוצה ליהנות / תמר רותם פרסום חדש בהוצאת מכון פלורסהיימר למחקרי מדיניות , שכותרתו : " רוחניות מול גשמיות בישיבות הליטאיות ... " מתאר את התמודדות המעוז השמרני ביותר של החרדיות הליטאית עם העולם המשתנה בחוץ ועם התמורות שחלו בחברה החרדית . מחברו , יוחאי חקק , משרטט את הבקיעים במערכת הישיבתית דרך תיאור עולמם של בחורי הישיבות , תפישותיהם ואמונותיהם החורגות לפעמים מהמודל התרבותי הרצוי , אבל גם עומד על כוח המשיכה שלה נוכח " התפרקות החברה הישראלית מהאידיאולוגיות שלה " , כלשונו ... על פי חקק , ברטוריקה החרדית הישיבה מוצגת כמרחב מוגן בפני הפיתויים של התרבות המערבית ובפני החילוניות ... הישיבה מוצגת כסלע איתן של רוחניות כנגד הרחוב הטמא והפרוץ . זהו מוסד טוטלי המאפשר שליטה ופיקוח על הנוער המצוי בגיל המרד . עיצוב התודעה של לומדי התורה נעשה על ידי ריסון היצר הרע ופיקוח על היבטים שונים של ה"גשמיות" ( הצד הארצי , הגופני ... ( בעשורים האחרונים , מציין חקק , המוסכמות שנוצרו בישיבות החלו להתערער , בעיקר בשל תהליכי השינוי שהחברה החרדית עוברת ... ] ... ואולם , [ לדברי חקק " קשה לצאת מחברה אוטופית . זו חברה אינטימית שעדיין בנויה כמשפחה מורחבת והיא מושתתת על הקהילה " ... הארץ , 24 . 1 . 04 עמ' ב 4 © כל הזכויות שמורות לעיתון הארץ בע"מ

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار