صفحة: 40

כאמור , הדיודה היא רכיב חד-כיווני – ולפיכך גם רכיב אי-ליניארי . ( nonlinear ) כיוון שנושא האי-ליניאריות הוזכר כבר בחלק , I בקשר למגברים , לא נרחיב בנושא הזה כאן . האופיין – characteristic ) תלות הזרם במתח ) של דיודה אידיאלית מתואר באיור 3 . 1 ב . מן האופיין עולה שעבור מתח , v = 0 הזרם אינו מוגבל . וזה אופייני לקצר ; כשהדיודה במצב הזה , היא נמצאת בהולכה . ( conduction ) עבור מתח שלילי , , v < 0 הזרם הוא אפס , כלומר הדיודה מהווה נתק ; במצב הזה אומרים שהיא בקיטעון . ( cut-off ) נשים לב שהזרם בדיודה תמיד חיובי , ; i > 0 כלומר , הזרם בדיודה זורם רק מהאנודה לקתודה . לפיכך אפשר להשתמש בה כמתג חד-כיווני . נבהיר זאת בדוגמה מחיי היומיום . דוגמה 3 . 1 באיור 3 . 2 מתוארת טעינת המצבר במכונית . מקור המתח , המשמש לטעינת המצבר , הוא המחולל , המופעל על-ידי מנוע המכונית , כל עת שזה פועל . המחולל מהווה מקור למתח חילופין , ואילו המצבר הוא מעין קבל גדול , אשר צובר מטען . אם נחבר את המצבר למחולל באופן ישיר , כמתואר באיור 3 . 2 א , לא נקבל טעינה , כי המטען שייטען בחצי מחזור אחד , ייפרק בחצי המחזור הבא , וחוזר חלילה . ניתן לפתור בעיה זו על-ידי הוספת דיודה בין המחולל למצבר , כמתואר באיור 3 . 2 ב . בחצאי המחזור שבהם מתח המחולל חיובי ( וגם גדול ממתח המצבר , ( הדיודה מאפשרת מעבר זרם איור 3 . 2 טעינת מצבר ממחולל זרם חילופין

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار