|
صفحة: 116
מוסדות ה שלטון המקומי הרשות המקומית מנוהלת בידי 2 רשויות : ראש הרשות ומועצת הרשות . ראש הרשות וסגניו פועלים כמעין רשות מבצעת , והמועצה פועלת כרשות מחוקקת . ראש הרשות הוא האחראי לביצוע עבודת הרשות המקומית : לצורך זה הוא מכין את הצעת התקציב לאישור המועצה , ומכין תכנית לפעולות הרשות . ראש הרשות ממנה את עובדי הרשות ומפקח על עבודתם , פועל ליישום החלטות מועצת הרשות במסגרת התקציב שנקבע לה , קובע סדר יום לישיבות המועצה ומכהן כיושב ראש המועצה , מתקשר בחוזים עם גורמים שונים בשם הרשות , ומייצג את הרשות כלפי גורמי חוץ . מועצת הרשות היא בית הנבחרים של הרשות הכולל את נציגי התושבים - נציגים שהתושבים בחרו . סמכותה כרשות מחוקקת היא להתקין חוקי עזר , באישור שר הפנים . כגורם המפקח על עבודת מוסדות הרשות , המועצה מאשרת את תקציב הרשות . המועצה כדאי לכקו באתר משרד הפנים , שכתובתו : www . moin . gov . il באמצעות אתר זה תוכלו להגיע לאתר השלטון המקומי , הכולל מידע על עניינים שונים בנושא השלטון המקומי . כן כדאי לבקר באתר מרכז השלטון המקומי , שכתובתו : www . ladpc . gov . il האתר כולל מידע על : מרכז השלטון המקומי , החברה למשק וכלכלה , ערים בישראל וערים בעולם . 1 בישראל כיום ( חודש יולי 268 ( 2001 רשויות מקומיות , מהן : 68 עיריות , 146 מועצות מקומיות ו54- מועצות אזוריות . להרת / 0 העףן על איגודי ערים בישראל עיריות ומועצות מקומיות סמוכות מקימות לעתים איגוד ערים כדי לקדם נושא מסוים . " איגוד ערים " הוא גוף משותף של כמה רשויות מקומיות הנמצאות באותו אזור , ומטרתו : טיפול בבעיות משותפות , הפעלת פרוייקטים משותפים ומתן שירותים שכל רשות מתקשה לתת בנפרד , או שהפעלתם המשותפת תגביר את החיסכון ואת היעילות . דוגמה : שירותי כיבוי אש . את איגוד הערים מקים שר הפנים , בהסכמת הרשויות המשתתפות בו . השר קובע את סמכויותיו , תפקידיו ושטח שיפוטו של האיגוד , ומאשר את תקציבו . איגוד הערים מתנהל על ידי מועצה שבה יש ייצוג לכל רשות . השלטון המקומי inn ע 1 לנ 1 ון מקומי ולע 1 ם מה הוא דרו ? 11 / במדינות מודרניות , הממשלה - השלטון המרכזי - מעבירה חלק מסמכויותיה לשלטון המקומי , המורכב מרשויות מקומיות . כל רשות מקומית מנהלת את ענייניו של יישוב מסוים או את ענייניהם של כמה יישובים סמוכים . התפתחות השלטון המקומי קשורה בהתרחבות בהיקף התפקידים של הממשלה , והדבר מחייב אותה למסור חלק מתפקידיה וסמכויותיה לגופים מקומיים . למשל , התרחבותם של שירותי החינוך שהמדינה נותנת , מחייבת את הממשלה להעביר חלק מן הטיפול בחינוך ברמה מקומית לרשות המקומית . השלטון המקומי מבטא את הרעיון הדמוקרטי של השתתפות האזרחים בניהול ענייניהם הציבוריים . הרשות המקומית מנוהלת על ידי נציגות של תושבי היישוב , שנבחרה על ידיהם בבחירות דמוקרטיות . סו * הרשויות המקומיות בישראל ' בישראל קיימים 3 סוגים של רשויות מקומיות : עירייה , מועצה מקומית ומועצה אזורית , העירייה היא הרשות המקומית הגדולה ביותר מבחינת מספר התושבים , והיא בעלת הסמכויות הרחבות ביותר בין הרשויות המקומיות . ההכרזה על יישוב בעירייה היא בסמכותו של שר הפנים . העירייה מנוהלת על ידי ראש העירייה הנבחר , על ידי תושבי העיר ועל ידי מועצת העיר , שחבריה נבחרים בידי התושבים . המועצה המקומית היא רשות מקומית של יישוב אחד , בדרך כלל קטן יותר מעיר , ושאינו בדרגת התפתחות מספיקה לצורך הכרה בו כעיר . המועצה המקומית מוקמת בצו של שר הפנים . היא מנוהלת על ידי ראש המועצה - הנבחר על ידי תושבי המקום , ולצדו מועצה - הנבחרת גם היא על ידי התושבים . המועצה האזורית היא רשות מקומית המנהלת את ענייניהם של כמה יישובים כפריים קטנים סמוכים . לכל יישוב כזה יש ועד מקומי , ולכל יישוב יש נציגות במועצה האזורית . ענייני המועצה מנוהלים על ידי ראש המועצה האזורית - הנבחר על ידי חברי המועצה האזורית , ולצדו חברי המועצה האזורית - שנבחרו על ידי ועדי היישובים . בשטח השיפוט של המועצה האזורית מצויים גם אזורים לא מיושבים . את מעמדו של היישוב קובע שר הפנים . מועצה מקומית יכולה לקבל מעמד של עיר בהתאם להתפתחותה ; מספר תושביה , כושרה הכלכלי , אפשרויות התעסוקה במקום וכושרה לנהל את ענייני היישוב . לעתים מוענק מעמד של עיר גם מסיבות אחרות , כגון רצון לשקם את מעמדו של יישוב מסוים .
|
|