|
صفحة: 40
שינויים במשפחה הערבית במשפחה הערבית, כמו במשפחה היהודית, השינוי הגדול ביותר הוא בגודל המשפחה. מאז קום המדינה, מספר הלידות לאישה )כלומר, מספר הילדים שהאישה יולדת במהלך חייה( ירד באופן דרמטי, אם כי יש הבדלים בין בני הדתות השונות )א41(. הירידה הבולטת ביותר היא אצל הנשים המוסלמיות )מ9.23- ילדים בממוצע, ל4.03-(, ואצל הנשים הדרוזיות )מ7.49- ילדים בממוצע, ל2.59-(. כיום )שנת 2005( מספר הנפשות הממוצע למשפחה במשפחה הערבית הוא 4.86 )לשם השוואה, מספר הנפשות הממוצע במשפחה היהודית הוא 3.51(. גם שינויים אחרים המתרחשים בקרב המשפחות היהודיות מתרחשים בקרב המשפחות הערביות, אם כי בממדים קטנים הרבה יותר: שיעורי הנישואין באוכלוסייה הערבית ירדו, אך פחות מאשר באוכלוסייה היהודית, ושיעורי הגירושין עלו, גם הם פחות מאשר באוכלוסייה היהודית. השינויים המתחוללים במשפחות הערביות בישראל הם תוצאה של תהליכים חברתיים וכלכליים שונים: עלייה ברמת ההשכלה, עלייה בהשתתפות הנשים בשוק העבודה, שינוי במעמד האישה ועלייה ברמת החיים. ההבדלים בין המשפחות הערביות לאלה היהודיות מושפעים מהבדלים תרבותיים המביאים לאורח חיים ולמנהגים שונים של קבוצות אוכלוסייה אלה. החפשמה חרומהתב היא יחידה חברתית בעלת חשיבות רבה בחברה הערבית. היא כוללת את האב, האם, הבנות שעדיין לא נישאו, והבנים ומשפחותיהם - נשיהם וילדיהם. לעתים קרובות בני המשפחה המורחבת מתגוררים במגורים משותפים או בבתים סמוכים זה לזה, וכלכלתם משותפת. אבל בעשרות השנים האחרונות, עם העלייה ברמת ההכנסה וברמת ההשכלה, משפחות צעירות רבות מעדיפות לבנות לעצמן משק בית עצמאי מבחינה כלכלית, וגם יחידת מגורים נפרדת. גם להלומח, שהיא מסגרת משפחתית רחבה יותר, הכוללת כמה בתי אב, יש מקום חשוב בחברה הערבית. ביישובים רבים בני החמולה גרים בשכונה אחת, ויש אף יישובים שלמים שכל תושביהם שייכים לאותה החמולה. בין בני החמולה קיימת ערבות הדדית, וראשי החמולה הם זקני הכפר המכובדים. אלא שמסגרת החמולות של החברה הערבית, שהייתה בעבר מסגרת בעלת כללים ברורים, מצויה כיום בתהליכי שינוי. לעתים קרובות מתקיימים בין ראשי החמולות מאבקים על השליטה ביישוב. בעשרות השנים האחרונות מתמודדים מולם בבחירות לרשויות המקומיות גם צעירים נמרצים, מוכשרים ומשכילים. )עוד על השינויים בחברה הערבית, ראו ביחידה ד( משפחה מורחבת: בית אב. מעגל משפחתי הכולל את החפשמה תיניערגה, ההורים וילדיהם הלא-נשואים, וכן את הבנים הנשואים עם משפחותיהם. חמולה: מושג המתאר מסגרת משפחתית רחבה מאוד בחברה הערבית. מסגרת זאת כוללת כמה יתב בא, שיש ביניהם קשרי משפחה והם מקיימים ביניהם קשר הדוק. השוו בין ה שינויים שהתרחשו במשפחה היהודית לבין ה שינויים שהתרחשו במשפחה הערבית. כתבו מסקנות מן ההשוואה. כמ א.41 מספר הילדים הממוצע לאישה בקרב תושבי ישראל, לפי דת א.42 היישוב הערבי טובא-זנגריה בעמק החולה, שרוב תושביו משתייכים לחמולה ערב אל-הייב
|
|