|
صفحة: 8
ב. יגאלנו - יציל אותנו. הבדל במשלב. יגאלנו - משלב גבוה, מליצי. יציל אותנו - משלב בינוני. משווע לעזרה - זועק לעזרה. הבדל במשלב ובעוצמה. משווע - משלב גבוה ועוצמה גדולה יותר. היתה לה לזרא - נמאסה עליה. הבדל במשלב. הייתה לזרא - משלב גבוה, מליצי. ג. שדה סמנטי של מלחמה: יפרצו )שורה 30(, חומת הפרדה בלתי חדירה שתחסום את הפירצה )שורה 32-31(. ד. שדה זה תורם לתחושת המאבק בתופעה. פעילות :9 דו-משמעות בסטיקרים )עמ' 43( א. מדליק, אין מצב, קשורה - ביטויים דו-משמעיים פוליסמיים. אחי/הכי - הומופונים, לחיות/לחיות - הומוגרפים. ב. הדו-משמעות לסוגיה מושכת את הנמען. ג. מילים טעונות רגשית: מדליק, אין מצב, אלימות, משפחה קשורה, אחי, תנו לחיות. ד. סלנג: מדליק, אין מצב, אחי. פעילות :12 שעת מבחן - ברוך האשם )עמ' 44( .1 הכותב מתריע כנגד הפסיביות בנושא תאונות הדרכים, ורוצה לשכנע לפעול למניעתן. הטענה המרכזית היא שיש לפעול למניעת תאונות, ובעיקר בעזרת חינוך מגיל צעיר. .2 פסקה א-ד: תיאור הבעיה - בעיית תאונות הדרכים פסקה ה-ח: פתרונות/דרכים למניעת תאונות .3 הנימה אירונית-סרקסטית, לגלוג עד לעג מר. דוגמה: שורה 2 - "תמיד יש אשמים בתאונות...", שורה 4 - "ושוב, בריטואל השיגרתי...". ועוד דוגמות רבות. .4 א. מילים טעונות - תאונה מחרידה, אסון איום..., ולמות. ב. הנושא כאוב מאוד, ולכותב רצון עז לזעזע, לטלטל ולהשפיע, משום כך הוא משתמש בהרבה מאוד מילים טעונות. .5 ציטטה - )שורה 22( ציטוט אמרה של פרופ’ לייבוביץ. הציטטה באה לחזק, ולהכניס הומור וביקורת על הקלות בהשגת רשיון נהיגה. ציטוט נוסף - )שורה 20( "הנה מוטלות גופותינו". ציטוט קשה מאוד, מתוך שירו של חיים גורי על לוחמי מלחמת השחרור שנהרגו. הציטוט בא לטלטל, ואף להראות שאנו במלחמה. רימוז - "כי במותנו הוא ציווה לנו את התירוץ" )שורה 45(. רימוז לדברים שנאמרים בהספד של חללי מלחמה )כי במותם ציוו לנו את החיים(. גם כאן הרימוז נועד לטלטל ולומר שאנו במלחמה, במאבק. אך הסיום - התירוץ, שובר את הרימוז, ויוצר לגלוג וביקורת. צירוף כבול - "ברוך האשם" - במקום הברכה "ברוך האשם". השינוי הופך את הברכה, להאשמה כללית של מישהו אחר. .6 .1 ריטואל - טקס .2 שונאות ישראל )בלגלוג( .3 שטחיות. .7 שילוב משלב נמוך: חיפפנו )שורה 12(. אין אפס )שורה 14(. המשלב הדיבורי או הסלנג - יוצרים קרבה לנמען, ומוסיפים לנימה הלגלגלנית. .9 א. משפט כולל ב. משפט זה בעל חלקים כוללים רבים בא להדגיש ולפרט את מה שנאמר בהתחלה - "תמיד יש אשמים בתאונות". ג. תמורה? ד. שפטנו, אכפנו... )שורה 11( ועוד רבים.
|
|