صفحة: 281

השוו בין שני הטורים. חשבו מדוע סדר המשפטים שונה מן הסדר המקובל, ה"נורמאלי"? מה היה ההקשר שגרם לסדר מיוחד זה? מה מודגש בסדר המיוחד? סדר מקובל )רגיל( סדר מיוחד )מודגש( לא אכלתי פירות טריים חודשים. פירות טריים לא אכלתי חודשים. אני נוהגת להתבונן סביבי לפעמים. לפעמים נוהגת אני להתבונן סביבי. שרת החינוך דיברה אמש בכנסת כשעה. אמש דיברה שרת החינוך בכנסת כשעה. יבנו באזור הזה מעונות לעולים. מעונות לעולים יבנו באזור זה. עיניו שפעו נועם ורכות. נועם ורכות שפעו עיניו. ביקרתי בבית הזה לפני שלוש שנים. בבית הזה ביקרתי לפני שלוש שנים. רוב המשפטים בשפה העברית, סדרם המקובל הוא נושא-פועל-משלים. בסדר הזה, הראשון במשפט הוא הנושא, אחריו הפועל ולבסוף משלים. אבל תוספת המשלים אינה הכרחית. כדי לזכור את הסדר המקובל, נושא-פועל-משלים, אפשר להשתמש בקיצור: נפ"מ. נושא פועל משלים משלים משלים דוגמה: ראש הממשלה דיבר אמש בכנסת כשעה. פעיל וסביל לפניכם שני טורי משפטים. השוו ביניהם: מה דומה ומה שונה? שימו לב לנושא ולמושא ולסוג הפעלים בשני הטורים. איזה חלק מודגש יותר בטור 1 ואיזה בטור 2? טור 1 - פעיל טור 2 - סביל הגדר הגבוהה פתרה את הבעיה. הבעיה נפתרה על-ידי הגדר הגבוהה. תעשיית המזון מייצרת כאן צבעי מאכל. צבעי מאכל מיוצרים כאן על-ידי תעשיית המזון. המטוס השליך ארצה את החבילות. החבילות הושלכו ארצה על-ידי המטוס. במשפטים בשני הטורים נמסר אותו התוכן, ההבדל הוא בהדגשה, בהתמקדות. בטור 1 המשפטים מתמקדים במי שעושה את הפעולה, ומשום כך המשפטים הם פעילים )פתרה, מייצרת, השליך(. הנושאים במשפטים אלה הם גם מבצעי הפעולה, ויש בהם משלימי פועל שהם מקבלי הפעולה. בטור 2 המשפטים מתמקדים במקבל הפעולה )הבעיה, צבעי מאכל, החבילות(, ולכן הם סבילים )נפתרה, מיוצרים, הושלכו(. הנושאים במשפטים אלה הם דווקא מקבלי הפעולה. כאשר רוצים להתמקד דווקא במקבל הפעולה )כלומר, שהוא יהיה הנושא(, המשפט יהיה סביל. למשל: החברה מפיצה עלונים, ניתן להפוך למשפט סביל: העלונים מופצים על-ידי החברהÆ

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار