صفحة: 74

פעילות משלבת :14 החיים כמערכת הפועל קראו את השיר שלפניכם. סונט הבנינים יהודה עמיחי לכתוב, לשׁתות, למית. וזה הקל. אתה מפעיל: האחרים עושׂים יכבר אתה פעיל, אהיב, כתיב. ושׁיב מפעל בחליפי נסים, עד שׁעושׂים אותך אתה נפעל: משׁגיח ימשׁגח, מלהיב, מלהב. נברא, נשׁבר, נגמר, נמצא ושׁיב. ורק בסוף אתה חוזר אל עצמך עלילותיך מתחזּקות כל-כך ימתברר ימתלחשׁ, הכל מחזר, עד לפעל: נגן, דבר, שׁבר. בהתפעל והתקפל עד שׁנגמר. עולם המּעשׂים כה יסבך: מתוך: יהודה עמיחי, שירים ,1962-1948 ,1963 עמ' 64 פעל, שׁבר, קבץ, בלי חוזר. © כל הזכויות שמורות להוצאת שוקן א. אילו בניינים נזכרים או נרמזים בשיר? ב. מיינו את כל הפעלים בשיר לפי הבניינים השונים. ג. אילו משמעויות של בניינים נרמזות בשיר? ד. אילו הקבלות מוצא המשורר בין מערכת הפועל לבין החיים? שיעור :9 גזרות החסרים בפועל בשיעור זה תלמדו לזהות את השורשים "הלא שלמים" השייכים לגזרות החסרים. גזרות ברוב המילים בעברית אפשר לזהות את השורש ללא קושי. כאשר כל עיצורי השורש מופיעים בכל המילים הגזורות ממנו, השורש הוא "שלם". לעתים קשה לזהות את השורש משום שלא כל העיצורים שלו מופיעים בכל משפחת המילים שלו. שורשים כמו: נ-פ-ל, י-צ-ר, נקראים שורשים "לא שלמים" מאחר שלא כל העיצורים שלהם מופיעים בכל מילה. במילים: הפיל, השיב, הוביל, בא, אין רואים 3 עיצורי שורש. שורשים אלה שייכים לקבוצות שורשים הנקראות "גזרות" )גזרות החסרים וגזרות הנחים(.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار