صفحة: 106

כמנהל בית– ספר, חיפשתי תכנית שתיתן מענה על הצורך הזה של פיתוח יצירתיות ותעודד תלמידים לחדשנות, ליזמות ולפריצת דרך. מצאתי שהתכנית היחידה שעונה כמעט בצורה מלאה לדרישות אלה היא התכנית "יזמים צעירים - עושים עסק" המופעלת על–ידי ארגון יזמים צעירים. תכנית זו מציעה לתלמידים להתנסות במהלך שנת לימודים בהקמת חברה עסקית על כל שלביה, ובמסגרתה הילדים לומדים נושאים רבים הרלוונטיים לפעילויות הקשורות לחיים עצמם, כשהדגש המוביל את התכנית הינו למידה מתוך עשייה. ראשית, עליהם לגייס הון לצורך הקמת החברה. הילדים נדרשים לעשות מאמצים על מנת לגייס את ההון הראשוני לא באמצעות דרישה מההורים אלא דרישה מעצמם, והרעיונות שהם מעלים מגוונים ורבים: שטיפת מכוניות, שיעורים פרטיים, הקמת קפיטריה, מכירת פרחים ועוד. ההתנסות הראשונית הזו של גיוס הון היא תרגיל ביזמות, שבאמצעותו הילדים לומדים שכסף לא גדל על העצים אלא הוא תוצאה של מאמץ, מחשבה, ארגון, יוזמה ועבודת צוות. בשלב הבא - בחירת רעיון למוצר או לשירות. התלמידים מתנסים בתהליך של סיעור מוחות, ומעלים רעיונות חדשניים או שיפורים לרעיונות קיימים לגבי מוצרים או שירותים, שיש בהם צורך ושאנשים יהיו מעוניינים לקנותם. בהמשך נדרשים התלמידים לערוך סקרי שוק, לחשוב על עלויות, לבדוק כדאיות כלכלית וללמוד על דרך הייצור. כאשר התקבלה החלטה בקבוצה לגבי המוצר הנבחר, מחלקים ביניהם התלמידים את התפקידים השונים שיש בחברה עסקית: מנהלי ייצור, שיווק, כספים, פרסום, מכירות, מנכ"ל ועוד. במהלך שנת הלימודים בעלי התפקידים משתתפים בהשתלמויות שונות לפי תפקידיהם. מעבר ללימוד התפקיד התלמידים פוגשים בעלי תפקידים מחברות שונות ומחליפים חוויות. כך מוקמת החברה המתנהגת כמו חברה עסקית לכל דבר. תפקידה לייצר מוצר או שירות ולמכור אותו, וכמובן - להיות רווחית. התלמידים לומדים שהדבר אינו פשוט ודורש הרבה שיתוף פעולה הן בינם לבין עצמם והן עם גורמים אחרים. המשתתפים כולם זכו לחוות ולטעום משהו מן החיים האמיתיים ולהבין באופן מעמיק יותר, מתוך התנסות, מושגים של אחריות, עצמאות, יוזמה, עבודת צוות. הקבוצות ייצרו מוצרים, כגון: תקליטורים לטקסים בבתי–הספר, מגפון עם סוללות נטענות, כלי אחסון המוצב על שולחן במסעדות, וגולת הכותרת - מדבקה לשמירת מרחק .9-7-5 הקבוצה שפיתחה מדבקה זו ייצגה את ישראל בתחרות האירופית של "יזמים צעירים" וזכתה במקום השני. לא פשוט לשנות תפיסה בבית–הספר ולהתחיל ללמד את הילדים לנהל וליזום עסקים, אבל ברגע שהתחלת בפרויקט בבית– הספר, ואתה רואה את התמורה שהפרויקט נותן לתלמידים, למורים, להורים ולבית–הספר בכלל, מסקנתך היא שלחוויה זו אין תחליף. זו הצעה לבית–ספר שיש לו עניין לתת לתלמידים להתנסות בחוויה שאיננה על–פי תכנית הלימודים, ותוצאותיה אינן מוגדרות מראש, אך מאפשרת התנסות שהיא החיים עצמם. אני ממליץ בחום לאמץ את התכנית "יזמים צעירים עושים עסקים". אברהם רביד, מנהל חט"ב הנגיד, הרצליה מתוך: קשר עין - גיליון ,121 תשרי תשס"ג, ,2002 עמ' 18 פסקה ד פסקה ה פסקה ו פסקה ז פסקה ח פסקה ג 15 20 25 30 35 40 45 פסקה ט פסקה י

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار