صفحة: 61

פעילות :2 סיכום קטע על כפר אתיופי לפניכם קטע על הכפר האתיופי קילילי. בקטע סומנו ההיגדים הראשיים. א. סכמו את הקטע בפסקה אחת או שתיים. היעזרו בהיגדים הראשיים, אך אל תעתיקו אותם כלשונם. תוכלו לקשר ביניהם ולארגן אותם לפי ראות עיניכם. ב. קראו את הסיכום שכתבתם - בדקו ניסוחים, חלוקה לפסקות, כתיב ופיסוק. קילילי - כפר מסורתי באפריקה בתי הכפר קטנים ודלים. הם נבנים בידי דייריהם, בשיטות מסורתיות ומחומרים מקומיים, וממרחק הם נראים כחלק מן הנוף הטבעי. פה ושם נכנסים כיום לשימוש גם חומרי בנייה מודרניים. בתוך הבתים מצויים רק מעט רהיטים הכרחיים, ללא כל פריטי נוי. חלק ניכר מחיי האנשים מתנהל מחוץ לבית, במרחב שבין הבתים: תושבי הכפר מבשלים ומתרחצים בחוץ. התושבים עוסקים בחקלאות. מרבית חלקות הקרקע, הנחלקות בכל דור בין הבנים הרבים במשפחה, הן חלקות קטנות, ועיבוד הקרקע נעשה בשיטות מסורתיות - ללא תוספת של דשן מלאכותי, ריסוס, השקיה מלאכותית וכדומה. אם כן, לא ייפלא שהיבולים שבני קילילי מצליחים להוציא מאדמתם הם דלים ובדרך כלל מספיקים רק לצורכי הקיום שלהם. רבים מתושבי הכפר סובלים ממחלה זו או אחרת כמעט מן היום שבו נולדו. רבות מן הנשים מתות בעת הלידה, רבים מן הילדים מתים בשנים הראשונות לחייהם, וגם מי שמגיעים לבגרות אינם מאריכים ימים. המחלה הפוגעת ביותר בתושבי האזור היא המלריה - מחלה קטלנית ונפוצה ביבשת אפריקה. המחלות הרבות מחלישות את התושבים ופוגעות ביכולת התפקוד שלהם. המלריה, לדוגמה, מתפרצת לעתים קרובות דווקא בתחילת עונת הגשמים, בשעה שהאיכר נדרש למלוא כוחותיו כדי להכין את הקרקע לזריעה. הקרקע היא מקור הקיום ומקור הפרנסה היחיד של תושבי קילילי, ולכן הם קשורים אליה בקשר חזק. לקשר זה יש גם היבטים רוחניים–דתיים: תושבי הכפר נוהגים לקבור את מתיהם בחלקות האדמה המעובדות, וכך הם נקשרים לאדמתם גם באמצעות רוחותיהם של האבות. כמו כן הם נוהגים להישבע באדמתם. אם כן, אין פלא שתושבי הכפר שואפים תמיד להיות בעליה של חלקת הקרקע שהם מעבדים )ה"שמבה"(. ילדי הכפר שותפים גם הם לעבודה מגיל צעיר. מאחר שההורים זקוקים לעזרת ילדיהם בעבודה, רבים מן התלמידים, ובעיקר הבנות, אינם מסיימים את לימודיהם היסודיים, ורק מעטים מהמסיימים ממשיכים אחר כך ללמוד. מתוך: אסתר רפ, איריס שילוני-צביאלי, יישובים במרחב, ,1998 מטח, עמ' 47-45 פעילות משלבת :3 היגד ראשי והיגד תומך לפניכם קטע על שיוויון בין המינים בשבדיה. א. סמנו את ההיגדים הראשיים של הקטע. ב. סמנו באופן אחר את ההיגדים התומכים. היגדים אלה תומכים בהיגדים הראשיים והם מכילים: דוגמות, הסבר, פירוט ותיאור.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار