صفحة: 29

פעילות משלבת :3 מוסד הנישואין קראו את הפסקה הבאה, וענו על השאלות שאחריה. בחברה המערבית מאמינים שאפשר להתחתן ולהקים משפחה רק עם אדם שכלפיו מרגישים אהבה רומנטית. בחברה הערבית המסורתית מכירים אהבה כזו, אבל מתייחסים אליה בספקנות, ולא מאמינים בה כיסוד מוצק לחיי נישואין. יסוד מוצק יותר הוא נישואין של כבוד. ומה נחשב למכובד? הגבר יחפש אישה מבית טוב, שתומתה וצניעותה אינם מוטלים בספק. כדי למצוא אותה ייעזר באביו ובמשפחתו. מתוך: דני רבינוביץ )עורך(, בחמישה קולות, ,1994 מטח, עמ' 22 א. איזה סוג של יסוד מארגן יש בפסקה? .1 כלל ופרט .2 השוואה וניגוד .3 התפתחות .4 סיבה ותוצאה ב. כיצד החברה המערבית תופסת את מוסד הנישואין, וכיצד החברה הערבית תופסת אותו? ג. הכותב משתמש בפעלים רבים בצורת בינוני )מאמינים, מרגישים, מתייחסים(. מהי, לדעתכם, מטרת השימוש הזה? פעילות :4 התפתחות הקטע הבא מדגים קשר של התפתחות. קראו אותו, וענו על השאלות שאחריו. במאה ה– 19 קיננו ברחבי הארץ אלפי נשרים. כניסת הנשק החם לאזור מתחילת המאה ה– 20 הביאה לציד המוני של עופות דורסים, בהם גם הנשרים. הפגיעה החמורה ביותר בנשרים ובמרבית העופות הדורסים האחרים בישראל נגרמה בשנות ה–50 עקב הרעלה מחומרי הדברה שמשתמשים בהם בחקלאות. מתוך: אוהד הצופה ועופר בהט, "הרעלת הנשרים בגולן", טבע הדברים, גיליון ,38 אוגוסט 1998 א. מהי התופעה המוצגת בקטע, ומהן הסיבות לתופעה זו? ב. כמה שלבים מתוארים כאן? ג. סמנו כל שלב בהתפתחות ומספרו את השלבים. פעילות :5 זיהוי יסודות מארגנים לפניכם ארבעה קטעים. לכל קטע יש יסוד מארגן. א. מצאו בכל קטע את היסוד המארגן: כלל ופרט, סיבה ותוצאה, השוואה וניגוד, התפתחות, בעיה ופתרון. ב. פרטו איך היסוד המארגן מתבטא בקטע. למשל: מה משווים למה, מה ההכללה ומה הפרטים.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار