صفحة: 25

▼ ▼ בקשר לוגי של בעיה ופתרון האמירה הכללית יכולה להציג בעיה מסוימת, והפירוט יכול להיות הפתרונות השונים של הבעיה. דוגמה: אלימות במגרשי כדורגל היא בעיה. כדי לדון בבעיה בהרחבה, אפשר לנתח את סיבותיה/תוצאותיה, ובהמשך להציע פתרונות )איך ניתן למנוע זאת?(. בכתיבת בעיה ופתרון אפשר להרחיב: בהצגת הבעיה רצוי לתאר אותה, להסביר את הגורמים לה, ולהביא דוגמות. תיאור של בעיה יכול לכלול גם פתרון או כמה פתרונות. יש לציין שקשר לוגי זה קרוב לקשר של סיבה ותוצאה. דוגמה לקטע הכתוב במבנה בעיה ופתרון, ראו "שעת כושר" בעמ' 75 )כל הקטע(. היבטים היבטים במרכז הטקסט - הנושא )תופעה, בעיה, התרחשות( נושא הנושא נבחן מזוויות שונות: היבט כלכלי, חברתי, פוליטי וכדומה. היבטים טקסט במבנה של היבטים יפתח באמירה כללית המתייחסת לנושא או לבעיה, ואחר כך יבחן אותם מהיבטים שונים, כגון: היבט היסטורי, חברתי, אנושי, כלכלי, סביבתי, בריאותי, פוליטי, כספי, רגשי, תרבותי, ביטחוני, תקשורתי. דוגמה: אפשר להתייחס אל הספורט במסגרת האולמפיאדה, ולבחון נושא זה מהיבטים שונים - מתי החלה? מה השפעתה הכלכלית )על המדינה המארחת(? מה משמעותה החברתית )תחרותיות(? התקשורתית )עניין כלל עולמי(? הכלכלית )השקעות(? וכדומה. דוגמה לקטע הכתוב במבנה היבטים ראו בעמ' ,34 פעילות .10 תרשים: היסודות המארגנים התרשים )בעמוד הבא( מביא את היסודות המארגנים העיקריים של טקסט עיוני )מידע, טיעון ושכנוע(. בכתיבת מאמר אפשר לשלב יסודות מארגנים שונים. בקריאה שימו לב ליחסים המארגנים של חלקי הטקסט.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار