صفحة: 20

■ ילדי הכפר שותפים גם הם לעבודה מגיל צעיר. ■ ההורים זקוקים לעזרת ילדיהם בעבודה. ■ רבים מן התלמידים, ובעיקר הבנות, אינם מסיימים את לימודיהם היסודיים. ■ רק מעטים מהמסיימים ממשיכים אחר כך ללמוד. מתוך: אסתר רפ, איריס שילוני-צביאלי, יישובים במרחב, ,1998 מטח, עמ' 47-45 פעילות :7 פעילות משלבת הקטע הבא מספר על תלמידי תיכון הלומדים באוניברסיטה הפתוחה. קראו את הקטע, וענו על השאלות שאחריו. תלמידי תיכון באוניברסיטה הפתוחה הרעיון לאפשר לתלמידי תיכון להתחיל לימודים אקדמיים במסגרת או"פ לא היה של האוניברסיטה, אלא פרי דרישה "מלמטה". הורים ותלמידים גילו עניין והאוניברסיטה הפתוחה מצאה שפתיחותה מחייבת אותה לומר - "למה לא?". כאשר הדבר התפרסם ובמקום בודדים הגיע מספר המבקשים למאות, הוחלט להתייחס אל אוכלוסיית תלמידי התיכון כאל מגזר המחייב יחס ומדיניות מיוחדים. כך נקבע שאו"פ תקים מערך ארגוני מיוחד שבראשו הועמדה גב' רחל רימר, הנושאת בתואר "עוזר דיקן הלימודים לנושא תלמידי תיכון". הקרן "פילנטרופיה יהודית ע"ש ברנרד אושר" התגייסה לעזרה ותורמת מדי שנה מלגות רבות לסטודנטים תלמידי תיכון. יחס מיוחד התבקש מעצם העובדה שגם אוניברסיטה הפתוחה לכל דורש אינה סבורה שנכון הוא לקבל אליה כל ילד. נקבעו גבולות של גיל )מכיתה ט' ומעלה(, רמת ציונים גבוהה והמלצות בית– ספר, אבל התנאי הראשון הוא תנאי הבשלות האישית והמוטיבציה, שעליהן אפשר לעמוד אך ורק במסגרת של ריאיון אישי. בריאיון אישי כזה ניתן להיווכח באיזו מידה הרצון ללמוד במסגרת זו הוא רצון אמיתי של הילד, או של מי מקרוביו )שירצו להתפאר בצאצא הגאון( - או של מוריו )שישתמשו בו להעלאת הרייטינג של בית–הספר(. לא פעם מנוצל הריאיון האישי גם להניא את התיכוניסט הנלהב מלהירשם ללימודים שהוא עדיין לא בשל להם )למשל, בתחום הפסיכולוגיה(. אבל זה גם המקום שבו אפשר להיווכח שילד בגיל צעיר מהנדרש, אך בוגר בנפשו, יכול להתקבל ללימודים )יש כמה כאלה, הצעיר ביניהם הוא ילד ממשפחה בדווית בנגב, שלומד כבר שנה שנייה באו"פ. אחיותיו הגדולות לומדות גם הן במסגרת זו(. מתוך: עדכן האוניברסיטה הפתוחה, גיליון מס' ,42 ,2005 עמ' 39 א. כיצד התחיל הרעיון לאפשר לתלמידי תיכון להתחיל לימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה? ב. מה הן דרישות הקבלה של תלמידי התיכון לאוניברסיטה הפתוחה? ג. הכותבים מציינים שני דברים הפוכים שאפשר להסיק מן הריאיון. מה הם? ד. סמנו בטקסט חמש מילות קישור. .1 מהו הקשר הלוגי שמביעה כל אחת ממילות הקישור? .2 המירו אותן במילות קישור נרדפות )אם יש(. 10 15

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار