|
صفحة: 40
םיפיט ■ טקסט מידע הוא טקסט שמטרתו למסור מידע: עובדות, נתונים. דוגמות לטקסט מידע: טקסט בספר לימוד על מבנה גיאוגרפי של אזור מסוים; ערך באנציקלופדיה. ■ בטקסט מידע יש, בדרך כלל, רק עובדות. אין רגשות, אין דעות, ואין נוכחות של המוען/ת )הכותב/ת(. אין גם פנייה אל הנמענים )הקוראים(. ■ תרשימים, טבלות ותצלומים מלווים את טקסט המידע, ממחישים את הנאמר ואף מוסיפים עליו. כדאי לשים לב לנתונים שהם מציגים, ולהפיק מהם מידע. ■ בקריאת ערך אנציקלופדי רצוי להיעזר בהגדרה הכללית המובאת בתחילתו, במשפטים המכלילים )היגדים ראשיים( בתחילת הפסקות, בתרשימים ובתצלומים. להרחבת הנושא כדאי להיעזר בהפניות שבסוף הערך. ■ דיווח הוא סוג של טקסט מידע. כאשר מדווחים על ניסוי, על משימה, על אירוע - כדאי לציין את הנסיבות לדיווח, את מטרת הניסוי, את מהלך הניסוי ואת המסקנות. ■ בדף הסברה מביאים בקיצור את המידע הנחוץ, ואת דברי השכנוע. מפרקים לסעיפים קצרים ומוסיפים כותרות למען הבהירות. םילגרתמ פעילות :1 מטרת הטקסט קראו את טקסט המידע על מסעי הצלב, וענו על השאלות שאחריו. מסעות הצלב בשנת 1095 לספירה קרא האפיפיור לאבירים במערב לצאת למסע צבאי במטרה להציל את ירושלים ואת קונסטנטינופול מידי המוסלמים. להפתעת הכול, ובכלל זה האפיפיור עצמו, נענו במהרה לבקשתו לא רק הלוחמים האבירים שנקראו לצאת למסע, אלא גם המוני איכרים. מדוע נענו כה רבים לקריאת האפיפיור? אבירים שיצאו למסעות הצלב במזרח קיוו להשיג אדמות, איכרים שאפו לזכות בחירות ובאדמות, וסוחרים היו מעוניינים למצוא במזרח שווקים לסחורותיהם ולהביא את סחורות המזרח לאירופה. אך הגורם העיקרי שתרם להחלטתם של נוצרים לצאת למסע היה הקשר החזק שחשו למקומות המקודשים להם בארץ–ישראל. מסיפורי התנ"ך והברית החדשה, ששמע כל נוצרי בילדותו, הם ידעו על מקומות בארץ–ישראל הקשורים בחיי ישו, כמו בית לחם ונצרת. צליינים )עולי רגל( סיפרו על כנסיית הקבר הקדוש בירושלים ואף הביאו אתם מזכרות: כלים קטנים ובהם מי ירדן הקדושים לנוצרים וכן צלבים. מתוך: קציעה טביביאן, מסע אל העבר - מימי הביניים ועד העת החדשה, ,1997 מטח, עמ' 139 א. מה מטרת הטקסט? .1 לשכנע .2 למסור עובדות .3 להודיע הודעה .4 לתת הוראות .5 לבטא רגשות ב. האם יש בטקסט נוכחות של המוענת )הכותבת( או של הנמענים )הקוראים(? כלומר, האם הכותבת או הקוראים מוזכרים? ג. האם ניתן לאתר בטקסט את דעת הכותבת? מדוע? ד. הכותבת שואלת שאלה ומשיבה עליה. כתבו את השאלה, והשיבו עליה בלשונכם.
|
|