صفحة: 114

ירא אלהים אתה, ולא חשכת את בנך את יחידך ממני: וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחר נאחז בסבך בקרניו, וילך אברהם ויקח את האיל ויעלהו לעלה תחת בנו: ויקרא אברהם שם המקום ההוא יהוה יראה, אשר יאמר היום בהר יהוה יראה: ויקרא מלאך יהוה אל אברהם, שנית מן השמים: ויאמר, בי נשבעתי נאם יהוה, כי יען אשר עשית את הדבר הזה ולא חשכת את בנך את יחידך: כי ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים, וכחול אשר על שפת הים, וירש זרעך את שער איביו: והתברכו בזרעך כל גויי הארץ, עקב אשר שמעת בקלי: וישב אברהם אל נעריו, ויקמו וילכו יחדו אל באר שבע, וישב אברהם בבאר שבע: התעוררות לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר ובגלוי, על פי תנא דבי אליהו, פרק כא ומודה על האמת ודובר אמת בלבבו, וישכם ויאמר: רבון כל העולמים ואדוני האדונים, לא על צדקותינו אנחנו מפילים תחנונינו לפניך, כי על רחמיך הרבים. מה אנו, מה חיינו, מה חסדנו, מה צדקותינו, חשכת: מנעת. אחר: עומד על רגליו האחוריות. אשר יאמר היום וכו': הוא המקום אשר כיום אומרים עליו כי בו נראה ה' [לאברהם]. וירש זרעך את שער איביו: צאצאיך ירשו את ערי אויביהם. ∞ לא על צדקותינו: לא בגלל הזכויות שקנינו על ידי קיום מצוות. התעוררות: קטע ארוך ומורכב המופיע גם בחלק ממהדורותיו של מדרש מן המאה התשיעית-עשירית הקרוי בשם "תנא דבי אליהו". קטע זה שולב בתפילה מאז ראשית ימי הביניים, ובו דברי תחנונים והכרזה על עיקרי אמונה שונים, הכרזה המעוררת את האדם להיות מודע לחשיבותם וכך גם לאמצם. מרבית הדברים מתבססים על מאמרי חז"ל ועל פסוקי מקרא, וצירופם יחד הוא שמקנה לקטע זה את יחודו. אחרי דברי מבוא שעיקרם בקשת רחמי ה', עוסק הקטע בנושאים שונים, כגון אפסות האדם וגדולת ה', שכר ועונש בעולם הבא, הברית שבין ישראל לאלהיו, ההכרזה "שמע ישראל" [וציטוט הפרשה הראשונה של קריאת שמע [לביאורה ראה עמ' 175[], קדמות ה' ונצחיותו וקידוש השם. הקטע מסיים בהבעת בקשה לגאולה משיחית.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار