|
صفحة: 25
[יד] ברכת ירושלים ולירושלים עירך ברחמים תשוב, ותשכן בתוכה כאשר דברת, ובנה אותה בקרוב בימינו בנין עולם, וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין. ברוך אתה יהוה, בונה ירושלים. [טו] ברכת צמח דוד את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח, וקרנו תרום בישועתך, כי לישועתך קוינו כל היום. ברוך אתה יהוה, מצמיח קרן ישועה. ∞ כאשר דברת: כפי שהבטחת [כגון בזכריה ב, יד]. עולם: לנצח. לתוכה תכין: תקומם בתוכה. ∞ צמח דוד: כינוי למשיח [ירמיה לג, טו]. וקרנו תרום בישועתך: גאולתך תביא להעצמת כוחו וגדולתו. [יד] ברכת ירושלים: תהליך הגאולה, שראשיתו בקיבוץ גלויות, יבוא לשיאו בבניין ירושלים ובכינון מלכות בית דוד בתוכה. ברכה זו [ששמה לא נזכר בספרות חז"ל] נחתמה בנוסח ארץ ישראל של ימי חז"ל במילים "ברוך אתה ה', אלהי דוד ובונה ירושלים" [תלמוד ירושלמי, ברכות ד, ה [נט ע"ג[] וכללה שני נושאים המשלימים זה את זה. נוסחה כפי שהוא לפנינו משקף את המצב שלאחר החורבן, ואת האמונה שהשכינה יצאה מירושלים ההרוסה, ויש על כן להתפלל לשובה. [עניין מלך מבית דוד חוזר ונזכר גם בברכה הבאה, וראה שם.] [טו] ברכת צמח דוד: זו, ככל הנראה, הברכה האחרונה שצורפה אל תפילת העמידה, וכך הפך מספר ברכותיה לתשע-עשרה [אף שהשם הקדום, "שמונה עשרה", נותר כשהיה]. ברכה זו איננה מוכרת למקורות חז"ל הארצישראליים ואף לא למאות טכסטים של תפילה ופיוט שנמצאו בגניזה של קהיר, המשקפים את נוסח התפילה של בני ארץ ישראל. למעשה חוזרת ברכה זו ומדגישה באופן מיוחד מה שכבר נכלל בברכה הקודמת לה - הבקשה להשבת מלכות בית דוד. נחלקו הדעות בשאלת הנסיבות ההיסטוריות שהביאו לצירופה של ברכה זו אל העמידה, ואולי נעשה הדבר בבבל כדי לרומם את מעמדו של ראש הגולה, מנהיג היהדות הבבלית, אשר ייחס עצמו לבית דוד.
|
|