|
صفحة: a15
מבוא על רקע מה שנאמר לעיל באשר לתולדות הסידור מאז חורבן הבית השני ועד ימינו. אין צריך לומר כי שערי הפרשנות לתפילה מעולם לא ננעלוª רבים וטובים נתנו מכוחם ומחילם לפירושים מפירושים שונים, ולא באנו להכריע בין כל המפרשים, ואף לא להביא את דברי כולם, אלא רק להציע בקצרה את המסד ההיסטורי–טכסטואלי של הסידור. תפילה החוזרת בסידור פעמים רבות הוסברה ונדונה במקום אחד בלבד, ואל מקום זה מופנה הקורא בשאר הופעותיה של תפילה זו. המפתח המפורט ותוכן העניינים מסייעים אף הם להתמצאות בסידור ומוסיפים לנוחות השימוש בו. כי זאת ביקשנו לעשות: להעמיד בפני המעיין בסידור ובפני המתפלל מתוכו טכסט בהיר, נעים לעין וקריא, נוח לשימוש ומלווה בידע עדכני על הסידור ותולדותיו. בין אם ישמש לעיון וללימוד ובין אם ישמש לתפילה — יהיה סידור "אבי חי" קנקן חדש ומחודש ובו יין עתיק שטעמו עמו. סידור "אבי חי" מכוון אל יושבי ארץ–ישראל, ועל כן אין בו תוספות או שינויים הנוה ים בארצות ה ולה. הוא מיועד לאזרחיה של מדינת ישראל, ועל כן באות בו התפילות לשלום המדינה ולשלום כוחות הביטחון ויש בו ביטוי מלא להוויה הציונית. סידור "אבי חי" מבקש לקשר בין עבר והווה, בין המסורת המקודשת לבין הידע המתחדש, בין אשכנז ועדות המזרח [כפי שעולה מתולדותיו של "נוסח ספרד", כאמור לעיל] ובין התפילה החווייתית והלימוד העיוני. ויהי רצון שיצא דבר מתוקן מתחת ידינו ויהיה סידור "אבי חי" ראוי לעמוד על כל מדף בבתי עם ישראל — על מ זריו השונים — ובבתי כנסיותיו, כאבן פינה בבניין המפואר של מסורת עם ישראל. ירושלים, ערה"ש תש"ס א.ש.
|
|