صفحة: 288

היהלשהצ כוחה של הדת . עם התרופפות המסגרת החברתית - מסורתית מתחולל בהדרגה תהליך של היחלשות כוחה של הדת בקרב הצעירים . ביטוי לתופעה וו מוצאים בכך שמספר הדרוגים הצעירים המבקשים - בגלוי או בסתר - לטשטש את זיקתם לעדה הדרוזית הולך וגדל , וכן גדל מספרן של קהילות דרוזיות ביישובים לא דרוגים . בחלק מקהילות אלו יש גם הינתקות מן הזיקה לעדה הדרוזית וניסיון להיטמע במסגרות חברתיות חדשות . עיור . בחברה הדרוזית בישראל מתחולל תהליך מהיר מאוד של עיור ( אורבניזציה ) כלומר , מעבר מחברה כפרית לחברה עירונית . תהליך זה בא לידי ביטוי בדרכים שונות : יש מי שעוזב את הכפר הדרוזי ומנתק עצמו מהחברה הדרוזית , ויש מי שבוחר לחיות בשני העולמות . בחירה וו אופיינית לדרוגים הגרים ביישובים דליית אל כרמל ועוסאפיה והיא מושפעת מהקרבה הגיאוגרפית של יישובים אלה לחיפה . דרוזים אלח חיים בשני עולמות : מגורים ביישוב הדרוזי ועבודה ובילוי בעיר הגדולה המערבית המודרנית . השותפות בתיי החברה היהודית באה לידי ביטוי במפגשים בעיר עם חברים לעבודה , חברים ללימודים באוניברסיטה , חברים למפלגה או % ל פעילות אחרת . תופעה וו מכה שורשים בחברה חדרווית . בו - תינמז - זמנית יש מגמה להפוך את היישוב הכפרי הדרוגי לעיר . לדוגמה , בדליית אל - כרמל יש פעילות תוססת של מסעדות , מוסכים ומפעלים , התושבים לומדים מקצועות עירוניים , חיים אורח חיים עירוני , ותהליך האורבניוציה מתרחש גם בכפר עצמו . תופעה זו נמצאת בשלבים מתקדמים ביישובים דרוזים באגור הכרמל יותר מאשר באזור הגליל . אולם גם בגליל היא מתרחשת בכפרים הקרובים לערים כמו עכו ונהריה . ככל שהכפרים רחוקים ממרכזי הערים , כך מועט קצב המודרניזציה והאורבניוציה . שינויים אלה , ההופכים בהדרגה את החברה הדרוזית לחברה עירונית , מעוררים חשש מפני טשטוש הזהות הדרוזית הייחודית . שכן , הם גורמים להתערערות המסגרת החברתית הדתית הייחודית של בני העדה הדרוזית ולהתמעטות סמכותם של אנשי הדת . החברה הדרוזית עומדת בפני סוגיה חדשה : האם הדור הצעיר והמשכיל יעדיף את טובת העדה ואת השמירה על שלמותה וזהותה הייחודית על פני טובתו האישית כאדם החי בחברה מודרנית מערבית ללא זהות ייחודית ? לדעת אלה החוששים מפני היטמעות ואיבוד הזהות הדרוזית הייחודית יש להקנות לדור הצעיר ערכים מהותיים ובסיסיים בנושא המורשת הדרוזית , המסורת הדרוזית והנהות הדרוזית הייחודית . לדעתם יש לעשות ואת במסגרת מערכת החינוך תוך מציאת דרך לשלב בין מסורת לקדמה . שינוי בהנהגה . בחברה הדרוזית חל שינוי ממנהיגות מסורתית להנהגה צעירת משכילה . התפתחות מערכת החינוך ביישובים הדרוזים ובעקבותיה - התרחבות שכבת המשכילים בקרב החברה הדרוזית , הביאו לרוח מנהיגות חדשה , צעירה , משכילה ומודרנית . צעירים דרוזים הגיעו לעמדות השפעה בכירות : קצינים המשרתים בשירותי הבטחון : בצבא , במשמר הגבול ובמשטרה , בעלי מפעלים , קבלנים בתחומי עשייה שונים , ראשי מועצות מקומיות , חברי כנסת , סופרים , אמנים ועיתונאים . ברשויות המקומיות - בין ראשי המועצות המקומיות - יש ייצוג גדול לצעירים משכילים ומבוססים מבחינה כלכלית . הבחירות לרשויות המקומיות נתפסות בקרב בני העדה הדרוזית כחשובות יותר מן הבחירות לכנסת . בבחירות אלה המצביעים חשים שהם קובעים את

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار