صفحة: 194

שיטת הרוב המוחלט . גם על פי שיטה זו , המדינה מחולקת לאזורי בחירה והייצוג בפרלמנט נקבע על פי תוצאות הבתירות בכל מחוז ומחוז ולא על פי סך כל הקולות שקיבלה המפלגה בכל המדינה . להבדיל משיטת הרוב הפשוט , המועמד בכל אזור ואזור חייב לזכות ברוב מוחלט של קולות המצביעים באזור כדי להיבחר ( 1 + 50% ) . אם אחד מהמועמדים לא קיבל רוב מוחלט , חוזרים על תהליך ההצבעה בתוך פרק זמן מסוים ובהתאם לכללים הקבועים בחוק הבחירות , הקובעים גם מי מהמועמדים רשאי להתמודד בסיבוב השני . בצרפת לדוגמה , כדי להיבחר באזורי הבחירה , המועמד צריך לקבל 1 + 50% מהקולות . אם אף מועמד לא זכה ברוב מוחלט מקיימים בחירות חוזרות כעבור שבועיים . בדרך כלל עולים שני מועמדים לסיבוב השני . שיטה זו מאפשרת למפלגות אשר לא זכו ברוב בסיבוב הראשון ואשר לא עלו לסיבוב השני להגיע להסדר עם אחד מהמועמדים שעלו לסיבוב השני . על פי ההסדר הם יורו לבוחריהם להצביע עבור המועמד , ובתמורה תקבל המפלגה משרות או תגמולים אחרים לאחר ניצחון המועמד בבחירות . יתרונות וחסרונות שיטת הבחירות האישית - רובית יתרונות : האזרח בוחר אישית את המועמד . חשוב לציין שהמועמד הוא נציג מפלגה . הקשר האישי הנוצר בין הבוחר לנבחר מאפשר לציבור הבוחרים לנסות להבטיח שהנבחר ידאג לאינטרסים של הבוחר . מציאות זו מעודדת את מעורבותם של האזרחים בפוליטיקה . הנציג בפרלמנט מחויב לציבור בוחריו יותר מאשר למפלגה . מספר המפלגות בפרלמנט - קטן . השיטה מעודדת יצירת שתי מפלגות גדולות . בדרך כלל , אחת מהן נהנית מרוב מוחלט בפרלמנט המאפשר לה להרכיב ממשלה יציבה . חסרונות : שיטה זו עשויה לעודד התמקדות יתר של חברי הפרלמנט בעניינים מקומיים ובאינטרסים צרים של מחוז הבחירה על חשבון ראייה כלל - ארצית . אין ייצוג לקולות שניתנו למועמדים שלא נבחרו , ועל כן המפלגות בפרלמנט אינן מייצגות את כלל האזרחים ואת מגוון הקבוצות והדעות הקיימות בציבור . שיטת הנחירות המשימתיח - יחסית יתרונות י יחסי הכוחות הפוליטיים בפרלמנט זהים לאלה הקיימים בקרב ציבור הבוחרים . כך מתאפשר ייצוג בפרלמנט של מרבית הדעות , האידיאולוגיות והאינטרסים הקיימים בחברה . שיטה זו מעודדת צמיחה של מפלגות חדשות בהתאם לשינויים החלים בחברה . חסרונות : שיטה זו מעודדת ריבוי של מפלגות . ריבוי זה מונע ממפלגה אחת או שתיים להשיג רוב מוחלט בפרלמנט ולהקים ממשלה יציבה . ריבוי המפלגות מחייב הקמת ממשלה

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار