صفحة: 108

ימניים ובעלי הכנסה נמוכה , לעומת גושים של אזרחים חילוניים , ממוצא אשכנזי , בעלי דיעות ליברליות או שמאלניות ובעלי הכנסה בינונית עד גבוהה . אף כי בנושאים רבים הגבולות המקבילים בין קבוצות כאלו מטושטשים - גם כאשר הם חדים , עשוי משאל עם להחריף את הקונפליקט החברתי .... משאל העם נוטה לפגוע בטכניקה הפוליטית המובהקת ביותר שפותחה בדמוקרטיה , כדי לצמצם את הכאב והמחיר של החלטות חותכות , וכדי למנוע הן את העריצות של הרוב והן את עריצות המיעיט : דרך הפשרה . הפשרה הפוליטית היא דרך עדיפה להכרעות בנושאים מורכבים וכבדים כגון גבולות המדינה , זהות לאומית , כללים חוקתיים וכד'. בניגוד לפשרה , משאל העם מטפח את האשליה שיש מעין תער פוליטי לגיטימי החותך לכאן או לכאן . חידוד כזה של בעיות , העמדת " הצדק " מול " אי - צדק " או " האמת " מול " השקר", במונחים של רוב לעומת מיעוט , זרים לרוחה של הדמוקרטיה . דוקא משום שהפשרה עמומה יותר וההחלטות הנסמכות עליה אינן חדות , היא הטכניקה הפוליטית המתאימה יותר למזג של דמוקרטיה ליברלית ; בפרט כאשר מדובר בחברה כמו החברה הישראלית שהיא עמוסת בעיות שבחלקן לא ניתנות לפתרון מהיר וחלק . לשון אחר , משאל העם והשימוש בו כרוך בדה - לגיטימציה של טכניקת הפשרה הפוליטית כאמצעי ליישוב סכסוכים . בתור שכזה מהווה משאל העם תרומה שלילית לתרבות הפוליטית הדמוקרטית בישראל . בעוד משאל העם מעודד הפרדה והבחנה חותכת בין מנצחים לבין מפסידים , ההכרעה באמצעות פשרה מביאה לפיזור רחב ושוויוני יותר של הישגים וכישלונות , שכן כל ניצחון וכל הפסד הם לפי עצם הגדרתם חלקיים . משאל העם נראה כיוצר סמכויות ליחידים או לקבוצות לדבר בשם העם , או בשם הכרעת העם , אף כי לסמכות זאת אין בדרך כלל כיסוי מהותי . העמדה של כל הציבור בנושא מסובך כמו פשרה עם דאויב או גבולות המדינה ( או אם ניקח דוגמה פנימית כגון בנושא מיהו יהודי ) , היא כה מורכבת ורבת - פנים עד שאין שאלה בתחומים אלה , ויהיה ניסוחה מושלם ככל שיהיה , שניתן להשיב עליה ב'כן' או ' לא', או שהתשובות לה מאפשרות לקבוע בבירור ובביטחון מה היא עמדת העם . לכל מי שעונה על שאלת משאל העם בחיוב או בשלילה , יש פירושים משלו לשאלה . כמו כן , כל אחד מניח הנחות משלו על התנאים למרכיבים השונים של השאלה ועל הנושא , בצורה שאינה זהה למשמעות ולמשקל המיוחסים לאותם הדברים עצמם על ידי אחרים . לפיכך , משמעות התשובות של האזרחים נוטה להיות פתוחה לפירושים רבים ואף סותרים גם אם כלפי

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار