صفحة: 97

לנתינים צייתנים , חסרי מחשבה עצמאית , והבחירה הדמוקרטית תיהפך לפעולה שגרתית או טקסית הנעדרת כל תוכן ערכי . רק " דמוקרטיה כלכלית", " חברתית " ו"קהילתית " תעניק לאזרח את העצמאות והביטחון הדרושים להשתתפות בחיים הפוליטיים . כלומר , כדי לתת משמעות אמיתית ומלאה לדמוקרטיה , השוויון צריך להיות גם כלכלי וחברתי ולא רק משפטי פוליטי . הליברלים והסוציאל - דמוקרטים מודעים לכך שאי - אפשר להשיג את השוויון ברמת החיים - בשכר , בתנאי מגורים ובהשכלה - בלי לפגוע בחירויות הפרט במדינה . אולם בניגוד לליברלים , הסוציאל - דמוקרטים מוכנים לפגוע במידה מסוימת בחירויות הפרט על מנת לצמצם באופן ניכר את הפערים החברתיים . לטענתם , רק צמצום הפערים יאפשר מתן שוויון הזדמנויות ממשי לכל פרט במדינה להתקדם בחברה ולממש את הפוטנציאל הטמון בו . יתרה מזאת , הסוציאל - דמוקרטים אינם מסתפקים במימוש שוויון במובנו הפורמלי , כמו קביעת מדיניות של מתן חינוך חובה חינם לכל הילדים , אלא הם מבקשים להשקיע השקעה נוספת מכספי המדינה באוכלוסיות חלשות ובשכונות מצוקה כדי לקדם את הילדים משכבות המצוקה , לסייע להם להשתלב במערכת החינוך הפורמלית ולאפשר להם להגיע להישגים בהתאם לפוטנציאל הטמון בהם . התערבות מעין זו של המדינה פוגעת בחירות ובקניין של הפרטים האחרים במדינה , שכן את התקציבים עבור החלשים הממשלה מגייסת מהמסים שהיא גובה מהשכר של האוכלוסייה שאינה אוכלוסיית מצוקה . דוגמה למדינות שאימצו את הגישה הסוציאל - דמוקרטית הן מדינות סקנדינוויה . לסיכום , ניתן לומר שהדומה לשתי הגישות הוא הסכמה על עקרון החירות , קדושת זכויות הפרט וחשיבותן . ההבדל ביניהן טמון במידת השוויון הרצויה בחברה ובשאלה עד כמה צריכה המדינה להיות מעורבת בחברה ובכלכלה כדי לקדם את השוויון בתחומי החינוך , השיכון , הבריאות , ההכנסה ואיכות החיים . ת י י י ל הגישה הליברלית והגישה הסוציאל - דמוקרטית .1 קראו את ההגדרות השונות למדינה דמוקרטית ( עמ' 93 - 94 ) וציינו אילו מההגדרות מדגישה את הגישה הליברלית ואיזו מדגישה את הגישה הסוציאל - דמוקרטית . .2 לפניכם קטעים משתי הצהרות בדבר זכויות האדם והאזרח שפורסמו בצרפת במהלך המהפכה הצרפתית , האחת פורסמה בשנת ,1789 והשנייה - בשנת 1793 ( עמ' 98 - 99 ) . בשתי הצהרות אלה באות לידי ביטוי שתי הגישות השונות לדמוקרטיה . קראו את שתי ההצהרות והסבירו איזו משתי הגישות שתוארו לעיל מודגשת בכל אחד מהסעיפים בשתי ההצהרות שלהלן . הדגימו .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار