|
صفحة: 462
החברה והשיטה . הם פוגעים באמון הציבור במערכת המשפט ובמערכת אכיפת החוק . מינויו של המשיב למשרה של מנהל כללי של משרד ממשלתי פוגע קשות בשירות הציבורי . קרוב לוודאי שהוא ישפיע לרעה על תפקודו של השירות . אך מעל לכול , הוא פוגע עמוקות באמון הציבור ברשות הציבורית ובשירות הציבורי . עבריין שהעיר לשקר ושיבש הליכי משפט ובמעשיו אלה פגע בחופש הפרט - כיצד זה יוכל להנהיג משרד ממשלתי ? מהי הדוגמה האישית שהוא עשוי לתת לכפופים לו 1 אילו דרישות של הגינות וטוהר מידות הוא עשוי להעמיד לפניהם ? מהו המסר החברתי והמוסרי שהשלטון מעביר בכך לאזרח , ושהאזרח יעביר חזרה ? אכן , מי שבעבירותיו פגע באושיות המבנה החברתי וביכולתן של ערכאות שיפוטיות או מעין שיפוטיות לעשות משפט צדק , מינויו למשרה בכירה בשירות הציבורי הינו פעולה בלתי סבירה באופן קיצוני . מינויו של המשיב למנהל כללי של משרד הבינוי והשיכון הוא בגדר סמכותה של הממשלה . בהיעדר הוראת דין השוללת את כשרותו של המשיב , הריהו כשיר להתמנות למשרה הרמה . הממשלה שקלה את כל השיקולים הרלוונטיים . לא נטען לפנינו ולא מצאנו כל שיקול שאינו רלוונטי . עם זאת , החלטת הממשלה פסולה היא , בלתי סבירה בעליל ובאופן קיצוני . הממשלה לא איזנה כראוי בין השיקולים הרלוונטיים השונים . היא לא נתנה את המשקל הראוי לנזק שייגרם לשירות הציבורי ממינויו של המשיב . היא לא איזנה כראוי בין השיקולים התומכים במינוי המשיב ( ובעיקר , כישרונותיו ויכולתו ) לבין השיקולים השוללים מינוי זה ( ובעיקר הפגיעה של אמון הציבור ברשות השלטונית ) . אל לו לבית המשפט להחליף את שיקול רעת הממשלה בשיקול דעתו שלו . אילו נפל האיזון שערכה הממשלה בגדר מתחם הסכירות , לא היה מקום להתערבותנו . המקרה שלפנינו נופל לגדרם של אותם מקרים שבהם החלטת הרשות השלטונית חורגת באופן קיצוני ומהותי ממתחם הסבירות . במקרים אלה אין בית המשפט בן חורין שלא לבטל את החלטת הרשות המינהלית . " .2 בג"ץ 5128/94 פדרמן עד שר המשטרה ומפכ"ל המשטרה העותר 2 מר פדרמן המשיביס : שר המשטרה ומפכ"ל המשטרה תיאור המקרה : על פי החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם וביוזמת ממשלת ארה"ב הוצב כוח פיקוח רב - לאומי במדינת האיטי . ישראל נתבקשה על ידי הממשל בארה"ב לשלוח משלחת של אנשי משטרה אשר תסייע למשטרה המקומית בתפקידי פיקוח והדרכה . מדינת ישראל נענתה לפנייה . על רקע זה הוגשה העתירה . לטענת העותר , יש להימנע משיגור המשלחת , שכן מדינת ישראל אינה צריכה להתערב בסכסוכים לא - לה . כמו כן , אין מקר המשטרה סמכות לערב כוח משטרה מחוץ לגבולות המדינה , שלא לצורך ענייניה הישירים של מדינת ישראל . פיק הריוו בית המשפט דחה את העתירה . להלן נימוקיו : " הממשלה היא הרשות המבצעת של המדינה ( סעיף 1 לחוק יסוד : הממשלהב " הממשלה היא המנהלת את ענייני המדינה". חיקוקים שונים מעניקים סמכויות מוגדרות לממשלה או לשר משריה .
|
|