|
صفحة: 212
מסוגיה זו ניתן ללמוד שמאז שניתנה תורה בסיני , הפרשנות והפסיקה נעשית על ידי בני אדם . גם האל כפוף לחוקים שהוא קבע , והוא אינו רשאי להתערב בתהליך הדיון וקבלת ההכרעות בבית המדרש . אם האל כפוף לחוקים שחוקק ודאי שגם מלך בשר ודם צריך להיות כפוף לחוק . הדבר בא לידי ביטוי בדיני המלך המופיעים בספר דברים י"ז , יח - כ . " * .. ךס : ה שית4 9 ? ל שקא ממלכתו ך9סב ל4 את משנה סתורה הזאת ? ל ספר מלפני הכהנים סלךים : ועסה ? מי ד2 ? א בי ל 9 זפי שיי ~ Tto שסד לדרשה שת ה' מלסיר לזמיר טת ל 9 ד9ךי סתורה הזאת ךטת ססקים האלה ללשתם : לבלתי רום לבבן מאחיו ולבלתי סור מן המצןה : מין ושמאל לסלן שריך יסים ? ל סלל9ת4 הוא ובסיו פקךב ישראל : " גם ברמב"ם הלכות גזילה ואבידה נאמר מפורשות שהמלך אינו עומד מעל החוק : מלך שלקח חצר או שדה של אחד מבני המדינה שלא בדינים שחקק הרי זה גזלן , [ : ם המלך נחשב לגזלן וחלים עליו כל דיני הגזל ] והלוקח ממנו [ הקונה מהמלך שדה זה ] מוציאים הבעלים מידו ( מתבטלת בעלותו על חלקת השדה ומחזירים את השדה לבעליו ] . ( רמב"ם , הלכות גזילה ואבידה , ה' י"ג ) ת ר ג ו ל שלטון החוק במדינה דמוקרטית .1 קיאו עמי 209 - 111 והסבירו אילו עקרונות דמוקרטיים באים לידי ביטוי בעקרון שלטון החוק . .2 קראו את ההצעה לתקנון הכיתה שלהלן וציינו לגבי כל אחד מהסעיפים אם הוא ראוי , צודק ומתאים לתקנון כיתה בחברה דמוקרטית . נמקו . א . זכות הבעת העמדה תישלל מכל תלמיד שיתמוך בעמדה של המורה . ב . כל תלמיד המקבל דמי כיס ממשפחתו חייב להעביר את כל הכסף לקופת כיתה לבזבוזים משותפים . ג . כל תלמיד שיתמוך במועמד הכיתה למועצת התלמידים של בית הספר יקבל שי מהמועמד . .3 עיינו בחוקים שלהלן וציינו אילו מהחוקים הס חוקים הראויים למדינה דמוקרטית ואילו מהחוקים אינם ראויים למדינה דמוקרטית . נמקו את דעתכם . חוק שיתת התעסוקה קובע שלכל אדם זכות שווה לקבלת עבודה על פי כישוריו . אין להפלותו בשל מינו , גילו , גזעו , דתו , לאומיותו , ארץ מוצאו , השקפתו או מפלגתו . חוק יסוד הכנסת עוסק בין השאר , בזכות של כל אזרח לבחור ולהיבחר , בשיטת הבחירות , בחסינות חברי הכנסת , בדרך ניהול הכנסת ובהתפזרותה . חוק היעשין [ סעיף 111 ] קובע שחל איסור חמור על כל עובד ציבור וגם על מי שפרש מן השירות הציבורי לתת מידע על מקום עבודתו .
|
|