صفحة: 208

ונחשב לגדול הכוראוגרפים במאה ה - 20 בתחום הבלט . בלהקתו רקדו חשובי אמני הבלט בתקופתו כמו וסלב ניז'ינסקי ואנה פבלובה . ניז'ינסקי גם יצר בלטים חדשניים בשביל הלהקה , ובהם " פלחן האביב " על פי מוסיקה מאת סטרוינסקי . יצירה זו היתה כה חדשנית , עד שהתזמרת סרבה לנגן אותה . השפעת החדשנות של דיגילב ולהקתו נכרת גם בתחומי אמנות אחרים כגון הציור , התאטרון והמוסיקה של המחצית הראשונה של המאה ה - 20 . בלט ניז'ינסקי , וסלב סטרוינסקי , איגור פיקסו , פבלו שגל , מרק דידלוס ואיקרוס שתי דמיות , אב ובנו , במיתולוגיה של כרתים ויון . דידלוס היה פסל ואדריכל , שבנה כנפי שעוה לו ולבנו איקרוס כדי להמלט מכלאם בכרתים . לפי האגדה בנה דידלוס את הלבירינת ( המבוך ) של מינוס , מלכה של כרתים . זה היה בנין גדול ובו הרבה מסדרונות מתפתלים . בתוכו החזקה המפלצת מינוטאורוס . לימים חדר תזאוס לתוך המבוך והרג את המינוטאורוס . המלך מינוס שבקש כנראה להחזיק בדידלוס בכרתים או רצה להענישו משום שחשב שגלה את סוד המבוך לתזאוס , כלא אותו ואת בנו איקרוס בתוך המבוך . דידלוס , שהיה אמן רב תושיה , החליט להמלט מכלאו . לשם כך הוא עשה כנפים של שעוה ונוצות והצמידן לכתפיו ולכתפי בנו . השנים המריאו באויר ועפו על פני הים מכרתים לסיציליה . אך איקרוס הגביה עוף , השמש המסה את השעוה שעל כנפיו והוא צנח לתוך הים וטבע . משערים כי אמנם חי בכרתים פסל ואדריכל , שהאגדה נרקמה סביבו . הוא חי כ - 1,500 שנה לפני הספירה . בניתם של הרבה מקדשים ופסלים עתיקים ביון יחסה לו . הוא נחשב גם כמי שהורה את הנגרות , הצורפות ומלאכות אחרות וכמיסד אגדת האמנים . סוברים כי הוא שהעביר את אמנות הארכיטקטורה והפסול מיון לאיטליה . מיתולוגיה דיוגנס פילוסוף יוני מאתונה . הטיף לחיים צנועים , לשליטה עצמית ולמוסריות גבוהה . חי בשנים 323 - 412 לפני הספירה . דיוגנס האמין כי המותרות רק מפריעים ל " חיים טבעיים " . הוא סרב להשתתף בחיי החברה והמדינה , אכל רק את המזון הפשוט ביותר ולבש את הבגדים הגסים ביותר , ישן על הרצפה החשופה , ואף התקין לעצמו בית בתוך חבית . דיוגנס הסתפק במעט וחי לדבריו " חיי כלב " . לפיכך הוא ובני אדם אחרים שדגלו בדעותיו כנו עצמם " קיניקאים " , שפרושו " כלבים " . מספרים עליו , כי פעם אחת הזמין את כל האנשים להתכנס סביבו ולהאזין לדבריו . כאשר באו הכה אותם במקלו וקרא : " אנשים הזמנתי ולא נבלים " . על פי ספור אחר , הוא היה מהלך בשוק בצהרי היום ופנס בידו . כאשר תמהו הבריות ושאלו מה הוא מחפש , השיב : " בן אדם " . באחד הימים נשבה דיוגנס על ידי שודדי - ים והם עמדו למכר אותו לעבדות . הם שאלו אותו איזו מלאכה הוא יודע , ודיוגנס ענה להם כי הוא יודע רק לשלט בבני אדם ועל כן כדאי שימכרו אותו לאדם הרוצה לקנות לעצמו אדון . פעם אחת בא אלכסנדר מוקדון , הכובש הגדול , לראות את דיוגנס , ושאל אותו אם הוא מבקש ממנו חסד כלשהו . על כך ענה דיוגנס : " רק זאת , שתזוז מעט כדי שלא תסתיר לי את קרני השמש " . המלך התפעל מעז רוחו של הפילוסוף ואמר : " לולא הייתי אלכסנדר , כי אז הייתי מבקש להיות דיוגנס " . אלכסנדר מוקדון פילוסופיה דיוי , המפרי כימאי וממציא אנגלי . בודד כמה יסודות כימיים והמציא כלים ומכשירים מועילים רבים , כמו מנורת בטחון לכורים . חי בשנים 1778 - 1829 . המפרי דיוי היה בנו של פועל . את יסודות המדע הוא למד מפיו של הרצען המקומי , ובגיל צעיר כבר המציא כמה וכמה אמצאות . ב - 1803 נבחר דיוי לחבר " האגדה המלכותית " , המוסד המדעי החשוב ביותר באנגליה , ובמרוצת הזמן היה לנשיאה . הפיסיקאי והכימאי האנגלי , מיקל פרדי , היה עוזרו ואף שמשו האישי . דיוי בודד את היסודות הכימיים בריום , סידן , מגנזיום , אשלגן , נתרן וסטרונציום . הוא גם הוכיח , שהכלור הוא יסוד ולא תרכבת , וגלה את הדמיון בינו לבין היסוד יוד . בין המצאותיו המועילות של דיוי היתה מנורת בטחון לכורים , שאינה מציתה את הגזים הדליקים המצויים במכרות הפחם . הלהבה במנורה זו מוגנת על ידי רשת הסופגת את החם . הגזים הדליקים , הנמצאים מחוץ למנורה , אינם נדלקים משום שהטמפרטורה שמחוץ לרשת נמוכה , וכך נמנעות דלקות והתפוצציות . לעמת זאת , הגזים החודרים פנימה דרך הרשת בוערים בתוך המנורה , ובעירתם מזהירה מפני סכנת התפוצצות . בויל , רוברט פרדי , מיקל דיויס , מילס מלחין ונגן חצוצרה אמריקני . היה חבר בהרכבים מרכזיים של אמני מוסיקת הג'ז . חי בשנים 1926 - 1991 . מילס דיואי דיויס היה בן למשפחה מהמעמד הבינוני . הוא נולד בצפון ארצות - הברית אך גדל בדרומה . בהיותו בן שלוש - עשרה הוא קבל מתנה מאביו רופא השנים את החצוצרה הראשונה שלו . דיויס היה שתף להתרחשותן של שתי מהפכות אלכסנדר מוקדון , הכובש הגדול , מבקר אצל הפילוסוף דיוגנס במקום מגוריו - החבית . למראה דיוגנס המסתפק במועט אמר אלכסנדר : " לולא הייתי אלכסנדר , הייתי מבקש להיות דיוגנסן אומן הג'ז דייוויס מיילס עם החצוצרה שלו , שבה הפליא לנגן . תרומתו של מיילס למוסיקת הגע ניכרה בשילוב הרוק בג'ז ובסגנון הבי בופ .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار