|
صفحة: 95
בתחום לבנון . בתקופת המנדט נמשכה ההתישבות היהודית בגליל , בעקר בגליל העליון . בין הישובים שהוקמו נמצאים נהריה , חניתה , אילון , שבי ציון , מצובה , עברון , רגבה ויחיעם במערב הגליל , ואת מנרה , רמות נפתלי , משגב עם , ביריה ועין זיתים במזרח הגליל , במרכזו ובצפונו . תנופת התישבות ובעיות בטחון תנופת ההתישבות צברה תאוצה אחרי מלחמת העצמאות , ועד סוף 1950 הוקמו בגליל העליון 32 קבוצים ומושבים נוספים , ובשנות ה - 60 הוקמו עירות הפתוח שלומי ומעלות , העיר כרמיאל וכן כמה ישובים נוספים . למרות זאת , היה הגליל ההררי האזור הכמעט יחיד בארץ שבו היו היהודים מעוט קטן מול רב של אכלוסיה ערבית . משום כך הוקמו - החל במחצית שנות ה - 70 - עשרות ישובים חדשים בחלקיו השונים של הגליל . רבם ישובים קהלתיים קטנים , בעלי אפי כפרי . אולם בהעדר תשתית תעשיתית מספקת נאלצו מרבית תושביהם לחפש פרנסה מחוץ לגליל . גדול האכלוסיה בשנות ה - 80 וקליטתם של עולים רבים בראשית שנות ה - 90 בערי הגליל , בכרמיאל ובמעלות , אפשרו את הרחבתם והוספתם של אזורי תעשיה גדולים בגליל , ביניהם כרמיאל , מגדל , תפן , שגב ותרדיון . כן הוקמו בה מצפים במסגרת המטרה ליהד את הגליל , שרבים מתושביו ערבים , ולשמר על קרקעות המדינה . בעקבות הישובים החדשים נסללה בגליל מערכת כבישים מסעפת , שקצרה מאוד את הנסיעה ממרכז הארץ לצפונה . עד כניסת צה"ל ללבנון ב - 1982 ב " מבצע שלום הגליל " , סבלו תושבי הגליל בישובים הקרובים לגבול הצפון מפגיעה קשה באיכות חייהם בעקבות חדירת מחבלים לאזור וירי טילי קטיושות . מאז שצה"ל שוהה ברצועת הבטחון שבדרום לבנון , חדלו כמעט לחלוטין החדירות ומעט מאוד הירי . אולם כחות צה"ל בדרום לבנון סופגים אבדות במלחמתם עם ארגוני המחבלים , ושהיתם שם שנויה במחלקת צבורית . תירות בגליל יפי הטבע והנוף שבגליל , האקלים הנעים , האוירה הכפרית ושפע הצמחיה ובעלי החיים , המושכים לאזור מטילים ונופשים , הביאו לפתוח התירות הכפרית , שמורות הטבע והגנים הלאמיים , כמו שמורת נחל אילון , שמורת נחל עיון , חרשת טל , שמורת החולה ושמורת הר מירון ; מוזאון תל - חי , מוזאון תפן , המוזאון לאמנות יהודית בקבוץ ברעם ומוזאון הדפוס בצפת ; שיט קיקים ואבובים בנחלי הגליל ובירדן ; ומקומות בלוי ובדור הם רק חלק מאתרי הנוף והנפש שבגליל . אליהו , הגאון מוילנה ( הגר"א ) ארץ - ישראל - פני הארץ בית - כנסת הרים השומר חלקה חשמונאים ישראל , ממלכת כבוש הארץ והתנחלות השבטים מירון ממלכת ירושלים הצלבנית מנדט מערות האדם הקדמון מרד הגדול עכו צפורי צפת ראש פנה רוטשילד תל חי ראו גם ערבים נפרדים לרב האנשים והמקומות הנזכרים בערך זה . גלילאו , גלילי פיסיקאי ואסטרונום איטלקי בן המאה ה - 17 . גלילאו הראה בעזרת תצפיות אסטרונומיות את נכונותה של תורת קופרניקוס , שעל פיה כדור הארץ מקיף את השמש ולא להפך . הוא גם יסד את מדע המכניקה , שהפך לאבן היסוד של המדע המודרני . אנשי הדת העמידו את גלילאו למשפט משום שסברו שתגליותיו נוגדות את כתבי הקדש . חי בשנים 1564 - 1642 . גלילאו גלילי נולד בפיזה שבאיטליה ולמד רפואה באוניברסיטה שלה . במשך הזמן הוא התחיל לשקד על למודי המתמטיקה והאסטרונומיה , ובנה לעצמו טלסקופ כדי לצפות בכוכבים . הוא האמין בתורתו של קופרניקוס , האומרת כי הארץ סובבת סביב השמש ולא להפך , למרות שבאותה תקופה היו לתורה זו מתנגדים רבים , משום שסתרה את דעותיו של אריסטו שהיו מקבלות בימי הבינים . את נכונותה של תורה זו הוא הראה באמצעות תצפיותיו . הוא גלה בעזרת הטלסקופ את קיומם של ירחים המקיפים את כוכב הלכת יופיטר ( צדק ) , למרות שלפי תורת אריסטו כל גרמי השמים מקיפים רק את כדור הארץ . הוא אף גלה את קיומם של כתמים על פני השמש ושל הרים ובקעות על פני הירח , בעוד שעל פי תורת אריסטו , גרמי השמים הם משלמים וחלקים . גופים נופלים גלילאו חקר גם את נפילתם של גופים , וגלה את הנסחה המתארת את זמן נפילתו של גוף מגבה כלשהו . הוא גם הראה , שללא השפעת התנגדות האויר , כל הגופים נופלים באותה תאוצה , בעוד שעל פי תורת אריסטו גוף כבד צריך לפל מהר יותר מגוף קל . מספרים עליו שהשליך גופים שונים מראש המגדל הנטוי של פיזה כדי להוכיח עבדה זו , אולם הספור הזה כנראה אינו נכון . את תגליותיו בסס גלילאו על תצפיות ונסויים . בכך היה חדוש גדול , משום שחוקרי הטבע לפניו העדיפו להסתמך על קריאה בכתבי הקדש ובכתבי אריסטו , ולא ערכו נסויים . בכך היה גלילאו למיסד השיטה הנסיונית , שהמדע המודרני מבסס עליה . תגליותיו של גלילאו והרעיון שהמדע צריך להתבסס על הנסוי , הניחו את הבסיס לפתוח תורת המכניקה של ניוטון . " ואף על פי כן נוע תנוע " אויביו של גלילאו היו רבים , משום שבכתביו הוא לעג למלמדים בני זמנו שתמכו בתורת אריסטו . הם פנו לעזרת הכנסיה , וטענו שיש נגוד בין דעותיו של גלילאו לבין הפרשנות המקבלת של כתבי הקדש , שהתבססה על דעות אריסטו . בשנת 1616 אסר עליו האפיפיור , להורות או להגן על תורת קופרניקוס . גלילאו הבטיח , כי יצית להוראות . שש - עשרה שנה המשיך גלילאו במחקריו , אך לא פרסם שום חבור , שהיה עלול להרגיז את הכנסיה . רק בשנת 632 ר הוא פרסם ספר , שבו הפר את ההוראה . הספר התפרסם טענתו של גלילאו גליליי כי הארץ סובבת סביב כדור הארץ , עוררה את זעם הכנסייה הקתולית ורק בשנת 1992 היא ביטלה לאחר דיונים ממושכים את האיסורים שהטילה על תורתו ועל ספריו .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|