صفحة: 49

המשיכו במסרת בית אביהם . לימים הם הקימו את חוג " בלומסברי " , שאמץ לעצמו רעיונות מודרניים בתחומי החברה והאמנות . ב - 1912 היא נשאה ללאונרד וולף , וחמש שנים לאחר מכן יסדו את " דפוס הוגרת"' , שהוציא לאור כתבי - יד חדשניים שהתאימו למשגים שלהם על הספרות . לתפס את הרגע החולף במאמרי הבקרת חדי ההבחנה והחריפים שכתבה , מגדירה וירג'יניה וולף היטב את מטרתה . היא שאפה להעביר לקורא את הרבגוניות והשנויים המהירים המתרחשים כל הזמן מתחת לפני השטח . לכן אף בקרה קשות את כותבי הרומנים במאה ה - 19 , שתארו בפרוט רב את העולם הנגלה לעין והתעלמו מיחסי הגומלין הקימים בין נפש האדם לעולם החיצוני המקיף אותו . בספריה שנכתבו בשיטת " זרם התודעה " ( תאור רצף המחשבות וההרגשות כפי שהם מופיעים ברגע נתון מסים אצל האדם ) , מתגלים כשר ההתבוננות הדקדקני של וולף בחיים סביבה . היא תארה בהם את הרגעים הקטנים , אך המרכזים והדחוסים , שבהם נפש האדם מצליחה לתפס הן את עבדות המציאות והן את המשמעות הסמלית שלהן . בספרה החשוב הראשון " מרת דלווי " ( 1925 ) מתארת וירג'יניה וולף יום בחייה של אשה בת המעמד העליון . בעזרת מונולוג פנימי ( שיחה פנימית שאדם מנהל עם עצמו ) החושף את המחשבות והתחושות המתרוצצות בה , הבזקים לאחור ( פלש - בק ) ומערכת של דמויים , היא מצליחה להמחיש את הקרירות הרגשית של מרת דלווי . אולם סבלה של דמות אחרת ברומן , המתאבדת בסוף , מצליחים להתמזג עם מחשבותיה וליצר אצלה רגע של גאלה פרטית . גם ברומן " אל המגדלור " ( 1927 ) ממשיכה וירג'יניה וולף לבדק את טיבה של המציאות . הפעם היא עושה זאת על ידי הקבלה בין שתי דמיות מנגדות - מר רמזי הדבק בעבדות המציאות , ואשתו רבת הדמיון . בספר זה , ובעקר בספר " הגלים " , שיצא לאור ב - 1931 , מתגלה תשומת הלב הרבה שהעניקה וולף לסמל , למיתוס ולדמוי . אלה מבליטים את המבנה המסגנן של יצירותיה , שהשתלט לעתים על הארועים עצמם . ב " הגלים " מובאים ששה מונולוגים של שש הדמיות הראשיות , לצד קטעים פיוטיים שהם בעצם שירה בשורות ארכות . אלה ואלה מיצגים את הקצב של החיים , שאינו תלוי בגורם הזמן . גבולות הזמן והמין נשברים לגמרי בספרה " אורלנדו " , שעלילתו משתרעת על פני מאות שנים ומציגה דמות שמינייתה משתנה מתקופה לתקופה . האמן והחברה וירג'יניה וולף נאבקה למען שויון זכיות לנשים , ודעתה בנושא באה לידי בטוי בספרה " חדר משלך " ( 1928 ) . בספר מסות זה היא טוענת שחסר הפרטיות והעצמאות שהיו נחלת האשה במשך מאות ואלפי שנים הם שעכבי והגבילו את היצירתיות שלה . בספרה האחרון , " בין המערכות " ( 1941 ) , היא טוענת שרק האמן מסגל להגיע לשלמות הודות לכח החזון שלו , אך אינו מסגל לממש זאת בגלל לקויים במצב החברה הסובבת אותו . את דעותיה על המצב החברתי בשנים שלפני פרץ מלחמת העולם השניה , בטאה וולף בספר " השנים " שפרסם ב - 1937 . ספריה תרגמו לשפות אחדות וביניהן לעברית . בתחלת מלחמת העולם הראשונה לקתה וירג'יניה וולף בהתמוטטות עצבים , ומחשש פן תאבד את שפיות דעתה - שמה קץ לחייה בטביעה בים . דמוי והשאלה מיתוס סמל רומן וולפסון , דוד מנהיג ציוני . עוזרו וידידו הקרוב של הרצל , ונשיאה השני של ההסתדרות הציונית העולמית . יסד ונהל את " אוצר התישבות היהודים " - המקור הכסבי של ההתישבות בארץ - ישראל . חי בשנים ו 855 - 1914 . דוד וולפסון נולד בליטא , וקבל חנוך יהודי מסרתי בבית אביו , שהיה מלמד אדוק אך משכיל . הוא ישב בממל ( אז בגרמניה ) , והשפע מאוד מרבה של העיר . הרב למדו גרמנית ומתמטיקה והחדיר בו את השאיפות הציוניות . שנים אחדות חי וולפסון בעני , היה רוכל בשוק , מכר גפרורים ברחובות העיר ולא נרתע מעבודה גופנית בנמלה של ממל . אך משנת 1880 ואילך האיר לו המזל פנים ובמרוצת הזמן היה לסוחר עשיר ומצליח . גם בשיא הצלחתו כסוחר , הקדיש וולפסון מחשבה וזמן לרעיונות תנועת " חובבי ציון . וירג'יניה וולף היא מהנציגות הבולטות ביותר של הרומן המודרני , שביקש לתאר במדויק את תת ההכרה של האדם באמצעות דיווח שוטף של המחשבות וההרגשות שלו . מאז שקרא את הספר " מדינת היהודים " , הפך דוד וולפסון לידידו ולעוזרו הנאמן של מחברו , בנימין זאב הרצל , ולציוני נלהב ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار