صفحة: 102

בתקופה העתיקה , רק בנים . בני האדם סברו כי בנות צריכות להסתפק במה שאמותיהן יכולות ללמד אותן ולהתרכז בתפירה , בשול ומשק בית . כיום כמעט בכל ארצות העולם יש בתי ספר והחנוך אינו מגבל לבנים או לעשירים אלא פתוח לכל . רב בתי הספר מחזקים על ידי הממשלות או הרשיות המקומיות . הממשלה קובעת את תכנית הלמודים ואת משך הלמודים באמצעות חק חנוך חובה . יש מדינות , בעקר המפתחות שבהן , שהחנוך היסודי והתיכון נתן בהן חנם . בתי הספר בזמננו הצרך להעניק חנוך והשכלה לילדים בעלי תכונות וכשורים שונים הביא להקמת בתי ספר מסוגים שונים , שבהם מקבלות דרכי הוראה מגונות . כזה הוא , למשל , בית - הספר הפתוח , שהוקם לראשונה בבריטניה לאחר מלחמת העולם השניה . יחודו בכך שאין בו החלקה המקבלת לכתות אלא לתחומי ענין משתפים לגילים שונים . בבתי ספר אלה הילדים חפשיים לתכנן לעצמם או בעזרת המורה את נושאי הלמוד שלהם בבתי ספר רבים מנהגות שיטות הוראה חדישות , בנוסף להוראה הרגילה שבה המורה עומד לפני התלמידים ונושא את דבריו . לצד הישיבה המסרתית בטורים נפוצה היום גם הישיבה והלמידה בקבוצות קטנות ומקבלת עבודה של תלמיד יחיד או קבוצה קטנה במעבדה לשונית או במחשב , וכל תלמיד מתקדם בקצב שלו . הודות לשכלולים באמצעי ההוראה האור - קוליים הכנסו לבתי הספר מכשירי וידאו , טלויזיה , תכנות מחשב וסרטים מיחדים , וכל אלה - למטרות למידה והכשרה לקראת החיים כבני אדם בוגרים . ישנן כתות שבהן לומדים עד 40 תלמידים ואף יותר , ואחרות שמספר התלמידים בהן מגבל ל - 20 - 25 . בנגוד לעבר , שבו היו הכתות קטנות ודחוסות והילדים ישבו ליד שלחנות וספסלי עץ , הכתות בימינו - במדינות המפתחות - מרוחות ומקשטות , הרהיטים נוחים יותר ולרשות התלמידים ספריות , מעבדות , אולמות ספורט המצידים במכשירי התעמלות שונים ומגרשי משחקים . בנוסף לתפקידו העקרי של בית - הספר - להקנות ידע והשכלה , ממלא בית - הספר תפקיד חשוב בחנוך הנער . בית - הספר מורה לתלמידים דרכי התנהגות , ערכי מוסר , אזרחות טובה ויכלת השתלבות בחברה . בית - הספר פועל גם להקנית מימניות חברתיות של שתוף פעלה , עזרה הדדית , אחריות במלוי תפקידים ופעילות התנדבותית של עזרה לפרט ולקהלה . בית - הספר חושף את התלמידים לערכי תרבות באמצעות בקור בתאטרון ובתערוכות , ובארצות רבות - תורם להכרת הארץ באמצעות טיולים ודואג לפעלות חברתיות מסוגים שונים . חנוך ולמוד בעם היהודי הלמוד והחנוך היו מאז ומתמיד ערך חשוב ביותר בעם היהודי עוד בתקופת המקרא ואחריה נהלו אבותינו פעילות ענפה להפצת התורה בארץ - ישראל . למוד תורה היה אחת המצוות החשובות ביותר . לכן ידעו רב הנערים לקרא ולכתב - תופעה נדירה בעולם העתיק . על הוראת התורה להמוני העם אנו לומדים מהמספר על יהושפט מלך יהודה , ששלח את שריו וכוהניו " וילמדו ביהודה ועמהם ספר תורת ה'ויסבו בכל ערי יהודה וילמדו בעם " ( דברי הימים ב , יז ט ) . בתקופת הבית השני וגם לאחר החרבן עד מרד בר - כוכבא , היו בתי ספר בכל עיר ועיר ומצין גם רבוי בתי הספר בירושלים ( גטין נח עא ) . חז"ל שבחו את למוד התורה וגם קבעו את דרוג ההוראה לפי גילם של התלמידים : " בן חמש למקרא , בן עשר למשנה , בן חמש עשרה לתלמוד " . האגדות על רבי עקיבא שעזב את ביתו בגיל ארבעים כדי ללמד תורה , או הלל הזקן ששכב על פתח הארבה בקר כדי להאזין לדברי תורה - מלמדות על החשיבות הרבה שהקנו ללמוד התורה . בבית - הספר למדו קריאה , מקרא , ברכות וכל הלמודים שהכשירו את הילד שתי תלמידות בדרכן לבית - הספר במדינת ישראל קיים חוק לימוד חובה המתחיל מגן החובה - גיל חמש - ומסתיים עם השלמת כיתה י או בגיל שש - עשרה חוק זה נועד לאפשר לכל ילד לממש את היכולת שלו ולתרום את חלק , לחברה שבה הוא חי בית - הספר ביבנאל הוקם עם ייסוד המושבה בראשית המאה ה - 20 , ונמנה עם בתי הספר הראשונים שביסי את החינוך העברי בארץ .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار