|
صفحة: 103
להשתתף בחיי המשפחה והצבור . בית - הספר היה פתוח לילדי העניים והעשירים כאחד , כמאמר הפתגם . " הזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה " . אולם הדגש היה בלמוד תורה של בנים בלבד לאחר שעם ישראל גלה מאדמתו קמו בארצות השונות שבהן חיו יהודים מוסדות הלמוד הבאים . " חדר " או " כתאב " , שהוקם בדרך כלל בביתו של הרבי או המלמד , ובו למד הילד הרך לקרא ולכתב וכן תפלות וברכות ; בתי מדרש וישיבות שנועדו לנערים ולמבגרים . במוסדות חנוך אלה למדו בעקר למודי קדש ותלמידיהם היו בנים בלבד . בית - ספר בישראל בישראל קים חק חנוך חובה וכל הילדים לומדים בבית - הספר . משרד החנוך , התרבות והספורט הוא המפקח על בתי הספר , על תכנ'ות הלמודים ועל עבודת המורים . לאחר הקמת המדינה פעלו בישראל ארבעה זרמים עקריים בחנוך . הזרם הכללי , זרם העובדים , " המזרחי"ו " אגדת ישראל " . בשנת תשי"ד אחדו הזרם הכללי וזרם העובדים ומאז קימים שני זרמים בחנוך . ממלכתי וממלכתי - דתי . בנוסף להם קים גם הזרם העצמאי - הזרם של " אגדת ישראל " בחנוך היסודי - ממלכתי לומדים 71% מכלל התלמידים בישראל , בממלכתי - דתי - 21% ; בעצמאי - ) ) 7 . בחטיבות הבינים - ממלכתי י ) 83 , ממלכתי - דתי פ') ו 6 ; עצמאי ) , 0.6 . תכנית הלמודים היסודית בבתי הספר של הזרמים השונים אחידה במקצועות החובה , ובבתי הספר הדתיים לומדים יותר תנ"ך , דינים ועורה שבעל - פה . בבתי הספר של החנוך העצמאי נהוגים ספרי למוד מיחדים בעברית , חשבון , מולדת , טבע ועוד - המתאמים להשקפת העולם החרדית של זרם זה . בחנוך הממלכתי היסודי פועלים כמה בתי ספר יחודיים , כמו בית - הספר הפתוח , בית - הספר לטבע , בית - הספר לאמניות . תלמידים המענינים בכך , והעונים על דרישות הקבלה , יכולים לבחר ללמד בהם . בתי הספר העל - יסודיים הם מסוגים שונים , והתלמידים יכולים לבחר ביניהם בתי ספר עיוניים - שבהם מדגשים למודים עיוניים בתחומים כמו ספרות , גאוגרפיה , פיסיקה , מתמטיקה , שפות ובסיומם מענקת תעודת בגרות ; בתי ספר מקצועיים ברמות שונות - החל במרכזי נער וכתות הכון שבהם לומדים מקצועות כמו פחחות רכב , ספרות , פקידות - ובסיומם מקבלים תעודת גמר , ועד בתי ספר טכנולוגיים ברמה גבוהה להנדסאים המעניקים תעודת בגרות מלאה יחד עם התמחות מקצועית ; בתי ספר חקלאיים , שבהם לומדים למודים כלליים בצד התמחות חקלאית , ובסיומם מקבלים תעודת בגרות המאפשרת למודים אקדמיים כמו כן קימות גם ישיבות תיכוניות לבנים ואלפנות לבנות שבהן מושם דגש רב בלמודי דת . בשנות ה - 90 החלו . מפעלות בבתי - ספר תיכוניים תכניות למודים רב - תחומיות . בתכניות אלה נלמדים נושאים מתחומים שונים הקשורים זה בזה , כגון פסיכולוגיה וקרימינולוגיה , פסיכולוגיה ותקשרת , מדע וחברה , חברה וכלכלה . תכניות אלה מאשרות על ידי משרד החנוך , התרבות והספורט , והתלמידים יכולים להבחן בהן בבחינות הבגרות יתר על כן , בתי - ספר המענינים בכך , יכולים לבנות מסלולי למוד מיחדים לתלמידיהם . כך למשל הכין בית - ספר חקלאי תכנית למודית לטפול בסוסים , ובית - ספר אחר פתח תכנית בנושא בטחון לאמי . מהמחצית השניה של שנות ה - 90 רשאים בתי - ספר להעריך השגי תלמידים בדרכים המחליפות את בחינות הבגרות המסרתיות . בנוסף לבתי הספר הללו קימים גם בתי ספר למבגרים , הן לשם הרחבת השכלתם והן לשם רכישת מקצוע . אוניברסיטאות בישראל אוניברסיטה בית - מדרש גן ילדים חדר חק למוד חובה חנוך חנוך מקצועי ישיבה ישראל , מדינת - חנוך ותרבות מכללה אחד מתפקידיו של בית - הספר הישראלי הוא להציג בפני תלמידיו את עברו ההיסטורי של העם היהודי ואת המורשת התרבותית שלו בתמונה - תלמידי בית - הספר היסודי מבקרים בחווה החקלאית בנאות קדומים , כדי ללמוד על אורח החיים , הצומח והחי בתקופת המקרא מבנהו של בית - הספר המקצועי - עמל . בתל - אביב , הניצב סביב חצר פנימית , אופייני לבתי ספר רבים . מבנה זה מאפשר קשר עין עם הנמצאים בחצר כמעט מכל הכיתות
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|